Driebergen

Wethouder wil duurzaamheidspark

984

Wethouder Homan lanceert een nieuw plan: een ‘duurzaamheidspark’ naast de A12 bij Driebergen. Als onderdeel van wat het meest duurzame bedrijfsterrein van Nederland moet worden.

Dat zei Homan donderdagavond tegen zijn gemeenteraad, en vrijdag tegen een groep verzamelde ondernemers. Vanavond wil Homan zijn visie verder uitdragen, tijdens de presentatie van het gemeentelijke visie op het stationsgebied. Het park zou moeten verrijzen op en bij de boerderij naast de A12, zodat passanten en bezoekers meteen duidelijk is dat ze de meest duurzame gemeente van Nederland passeren, of betreden.

Homan wil de Heuvelrug energieneutraal maken; in 2015 al moet de gemeentelijke organisatie in eigen energie kunnen voorzien, in 2035 moet de gehele gemeente alle energie die het gebruikt zelf opwekken. Meest concreet onderdeel van het plan voor een duurzaamheidspark is vooralsnog een biovergistingsfabriekje, dat het op de Heuvelrug zo uitbundig aanwezige groenafval in stroom zou moeten omzetten. Homan sprak vorig jaar ook over een biovergistingscentrale, maar die zou toen nog in het bos tussen Leersum en Maarsbergen moeten komen.

Ook zou er in het duuzaamheidspark plaats moeten zijn voor een vergistingscentrale van een collectief agarariers, dat hun overtollige mest er in groen gas zou kunnen omzetten, en voor een batterij zonnepanelen, die het nog te bouwen ‘meest duurzame’ (NS-)station van Nederland van energie zou kunnen voorzien. Verder zou op het duurzaamheidspark overslag kunnen plaatsvinden van leveranties, uit grote vrachtwagens in kleinere, elektrisch aangedreven vooertuigen die de goederen verder over de Heuvelrug moeten verspreiden.

984

Homan riep ondernemers uit de Heuvelrug op te komen met andere ideeen, die onderdeel zouden kunnen uitmaken van het duurzaamheidspark. Homan noemde het startende bedrijf Heuvelrug Energie, kortweg He, als mogelijk partner bij het bouwen van de biovergistingscentrale. De wethouder werd vorige maand de eerste klant van He, dat lokaal energie wil opwekken en distribueren. Ook zou Homan overleg voeren met vervoerder Connexxion dat haar bussen wil elektrificeren en daarvoor op zoek is naar een pilot. ‘Die proef moet natuurlijk hier plaatsvinden, met lijn 50. Hier, in het meest duurzame gebied van Nederland.’

De locatie en mogelijke omvang van het duurzaamheidspark wekken enige verbazing, gezien de rol die de boerderij inneemt bij de plannen voor de bouw van een nieuwe Triodosbank op het landgoed ernaast. Omdat die nieuwbouw plaatsvindt binnen het EHS, zouden de boerderij en de zeven hectares landbouwgrond eromheen ingezet worden als natuurcompensatie. Volgens Homan is zijn duurzaamheidspark heel goed te combineren met natuurcompensatie, maar volgens verscheidene natuur- en milieuorganisaties is de ruimte voor compensatie eigenlijk nu al te klein, gezien de uitbreiding van de infrastructuur rond het NS-station in hetzelfde gebied.

Vorige week riepen ze de gemeenteraad daarom op niet akkoord te gaan met de ambitieuze plannen in het stationsgebied, maar te streven naar een nieuw plan, met een kleiner station op maaiveld, en geen extra rijstroken in de tunnelbak die de N225 onder het spoor door moet voeren. Volgens de inprekers is dat minder ingrijpend en bovendien veel minder duur, dus realistischer in deze tijd dat minder geld beschikbaar is en autoverkeer eerder zal gaan af- dan verder toenemen.

Homan wil juist een hele andere kant op met het stationsgebied, dat vanaf 2014 jaar ingrijpend op de schop gaat, met eerst de bouw van een parkeergarage, in 2015 en 2016 de ondertunneling en vervolgens tot 2019 de bouw van het meest duurzame station van Nederland. ‘Nu is het nog een armetierig zooitje, maar het moet het meest duurzame bedrijfsterrein vann Nederland worden.’ Naast het nieuwe hoofdkantoor van Triodos zou de gemeente er volgens Homan ook goed aan doen een Hogeschool voor Sustainability in het gebied te stichten.