Driebergen

Hillridgetv: Stop of sneltrein

Still Intercity actie

Over zeven jaar stoppen intercity's niet meer op station Driebergen-Zeist, heeft minister Schultz besloten. Is dat erg? Verslaggever Bobby Schinkel vroeg treinpassagiers naar hun mening. 

 

Still Intercity actie

Het besluit geen intercity's in Driebergen te laten stoppen is een gevolg van het besluit op de lijn Utrecht-Arnhem het spoorboekloos rijden in te voeren. Hierdoor zullen er vanaf 2019 zes intercity's en zes sprinters per uur over de sporen kunnen razen. De gedachte achter het plan is dat passagiers dan niet meer op de dienstregeling hoeven kijken, omdat er toch elke tien minuten een trein langskomt. In regionaal overleg is ervoor gekozen station Driebergen-Zeist slechts de status van sprinterstation toe te delen, omdat het overdreven is de intercity zo dichtbij Utrecht nog een extra stop te laten maken. Het nieuw te bouwen station krijgt sowieso vier sporen, met een perroneiland in het midden waarlangs de sprinters stoppen, terwijl de intercity's buitenom kunnen.

De gemeente Utrechtse heuvelrug en de vereniging Reizigers Driebergen-Zeist flyerden de afgelopen week veelvuldig op het station, om passagiers zover te krijgen een petitie op internet te tekenen. Met de petitie hopen de actievoerders het verlies van de halve intercity-status die het station nu heeft alsnog te voorkomen. Nu stopt de intercity op het traject Schiphol – Arnhem nog wel in Driebergen. Reizigers slaan hierdoor de stop in Bunnik over, bovendien kunnen ze gebruik maken van de wat comfortabele intercitytreinen. Naast een heroverweging van de minister, bestaat er nog een kans dat het plan niet doorgaat:  voor het spoorboekloos reizen moet extra geld op tafel komen. De regio zal minimal €6 miljoen moeten bijdragen