Heuvelrug

A12 versneld klaar: winst voor automobilist en aannemer

Bos BAM

De A12 is een half jaar eerder klaar dan verwacht. En dat was al een jaar eerder dan verwacht. Reden is de soepele samenwerking tussen Rijkswaterstaat en aannnemer BAM. Het levert BAM niet alleen een hoge klanttevredenheid op, ook ietsje meer winst.

Maandag bracht RWS het nieuws dat de A12 al 'na de zomer' af is, gisteren volgde een toelichting. Carel van Belois, projectleider namens RWS, preciseerde de tijdwinst iets nader tot 'september'. En mischien wel eerder, voegde Robert Bos, projectdirecteur namens aannemer BAM toe. 'Dat zou zomaar kunnen. Op 27 juli draaien we het laatse asfalt er al in. Vijf centimeter grof en twee centimeter fijn ZOAB.'

Bos BAM

Wel zal de overlast in een aantal weekenden van mei (11 en 18), juni (1,8,22 en 29) en juli (13 en 20) groter zijn dan eerder gepland, nu BAM alle werkzaamheden in een korter tijdbestek uitvoert. BAM kan dat doen, omdat het 'slimmer' bouwt. En BAM kan slimmer bouwen, zegt directeur Bos, omdat alle aannemers, onderaannemers en werkmaatschappijen die bij de bouw betrokken zijn tot het BAM-concern behoren. Bos: 'Zo kunnen we kort en krachtig werken, in plaats van lang en zeurderig.'

Verder vielen de weersomstandigheden het afgelopen jaar mee, en verliep vooral de samenwerking tussen opdrachtgever RWS en BAM -dat opereert onder de naam Poort van Bunnik- heel soepel. Ook tussen Bos en Van Belois persoonlijk, zegt Bos: 'Als je niet samen door een deur kan, dan schiet het niet op.' Transparantie was hierbij de sleutel: 'Je moet je kaarten niet voor de borst houden, je moet juist open zijn. Dan heb je je opdrachtgever mee, en krijg je veel gedaan. Zodat we al tien maanden over dat hele traject van twee maal dertig kilometer vol aan het werk kunnen zijn.' 

Als voorbeeld noemt Bos de soepele interpretatie van regels door RWS, zoals de boeteclausule: BAM zou moeten betalen wanneer het verkeer niet met 100km per uur kan doorrijden. In bepaalde fases is die afspraak herzien tot 90km per uur. Juist door de lankmoedigheid van RWS  kan veel werk sneller gedaan worden, waardoor het totale project snel opschiet en een enorme tijdwinst geboekt is. Niet alleen tijdwinst, ook heeft BAM hierdoor de winstmarge weten op te schroeven, beaamt Bos:' We hebben dit werk voor een scherpe prijs aangenomen. Door het in elkaar te drukken halen we toch nog wat geld op.' BAM krijgt voor de A12-klus €260 miljoen betaald, plus nog eens €82 miljoen voor het onderhoud de komende 20 jaar.

Belois RWS

Tevreden zijn Bos en Van Belois ook over de rapportcijfers die ze van zowel omwonenden (een 8) als van weggebruikers ontvangen (een dikke 7). Bos: 'Dat is erg hoog voor Nederland. Dat komt ook omdat er nooit niet gewerkt wordt. Niets zo funest als een bord voor wegwerkzaamheden waarachter helemaal niets gebeurt.'  Van Belois: 'We hadden gedacht dat er meer files zouden zijn, maar in werkelijkheid is de filedruk hetzelfde als voor de werkzaamheden.' Volgens de directeuren ligt dat met name aan gedragsaanpassingen van de automobilist, die daarin zijn gestuurd door verkeerspsychologen. Bos: 'Je zou zeggen psycholgie in de aannemerswereld, dat is water en vuur. Maar we hebben het toch gedaan en dat heeft heel goed uitgepakt.' 

De adviezen van de psychologen komen er op neer dat het voor de psyche van de automobilist beter is als het verkeer niet hoeft te wijken voor het werk, maar dat het werk zich om de automobilisten lijkt heen te slingeren. Bos: 'Geen gele lijnen en gele borden, maar gewone witte belijning en blauwe borden. Geen abrupte slingerbewegingen, maar rechte, brede omleidingen.' Sleutelbegrip in het kantoor van Bos en Van Belois is ook het begrip 'hindercommunicatie': veel en vaak communiceren over de te verwachten verkeershinder, inclusief de reden daarvoor, en via alle mogelijke kanalen. Bos: 'Er zijn tot vandaag al 40.000 brieven op naam de deur uitgegaan.' 

September 2012 ligt er een snelweg die klaar is voor de volgende 20 jaar. Of langer, want de spitstroken tussen Driebergen en Veenendaal kan BAM in een relatieve handomdraai omtoveren tot volwaardige rijstroken, als de politiek daar aan toe is. Nu al zou het de automobilist 15 minuten tijdwinst moeten opleveren. En ook de de fauna van de Heuvelrug mag blij zijn: over de weg liggen twee ecoducten, onder de weg nog eens 24 tunneltjes, buizen en bredere faunapassages, voor het wild, kleinwild, dassen en amfibien. 

BAMtorentje