Driebergen

Verkeersinfarct Driebergen snel beter, maar in november pas opgelost

De afgelopen dagen liep het spitsverkeer bij de afrit Driebergen regelmatig muurvast. Er wordt hard gewerkt om het infarct op te lossen, maar een echte oplossing komt pas in november. En eigenlijk pas in 2016

Drie maatregelen moeten de het acute infarct vandaag nog verlichten tot aanvaardbaarder wachttijden: de busbaan naar het station gaat open voor automobilisten, zodat de file voor het spoor minder snel tot opstoppingen verderop leidt. Nieuwe, opvallende borden moeten kruisingen vrijhouden, precies daar waar automobilisten die er nog snel even tussendoor piepen de doorstroming van het verkeer blokkeren. En fietsers vanuit de Loolaan worden tijdens de spits handmatig door een verkeersregelaar over een inderhaast geverfd nieuw zebrapad overgestoken.

Verder wordt snelwegverkeer de komende tijd zoveel mogelijk van de afrit Driebergen afgeleid. Forensen uit Zeist worden omgeleid via A28 en de afrit Maarsbergen. Verkeersregelaars zullen tijdens de spits worden ingezet om het verkeer 'in goede banen te leiden'. De maatregelen blijven van kracht in elk geval tot na het weekend. Volgens mededelingen op de Poort van Bunnik zal de aannemer 'alles in het werk stellen om versneld extra opstelbanen onder het viaduct vrij te geven'. De afrondende werkzaamheden moeten op 1 oktober zijn afgerond. 

IMG 0806

 

Volgens een persbericht van de gemeente Utrechtse heuvelrug is de ontstane situatie het gevolg van een samenloop van omstandigheden: de aloude opstoppingen voor de spoorbomen -die in de spits wel 42 minuten per uur gesloten zijn- , de afrondende werkzaamheden van de aannemer en het feit dat de stoplichten op de kruispunten Nijendal en Loolaan plotseling kapot zijn gegaan. 

Volgens verkeerswethouder Homan heeft de Poort van Bunnik 'last van het eigen succes'. 'Omdat ze sneller dan verwacht klaar zijn komt er extra druk op het onderliggende wegennet, en dat heeft ze overvallen,' aldus Homan. Grootste probleem daarbij zijn de nieuwe verkeerslichten rond het viaduct. Omdat het verkeer langzamer gaat dan verwacht klopt de software van de nieuwe verkeerslichten niet meer met de werkelijkheid.

Homan: 'Door het woud van bordjes gaat het langzamer dan we verwacht hadden. Dat proberen we handmatig bij te draaien. Maar echt beter wordt het pas als de toplaag en de belijning erop zit en alle zes nieuwe rijstroken vrijgegeven worden.' Volgens Homan ligt dat moment over tien dagen, na het weekend van 21 september.

 

Ander probleem is dat de verkeerslichtinstallatie Loolaan-Hoofdstraat-Nijendal te oud is om succesvol gekoppeld te worden aan de nieuwe stoplichten rond het viaduct. Na enkele pogingen die toch in het gareel te krijgen zijn alle stoplichten op oranje gezet en vervangen door verkeersregelaars. Nieuwe verkeerslichten voor het  kruispunt zijn in fabricage, maar de software ervoor moet nog worden getest.

Pas begin november is de nieuwe installatie leverbaar en zal de situatie worden 'zoals forensen gewend zijn', waarbij Homan wel meteen waarschuwt voor al te veel optimisme. 'Dan zal het veel beter gaan, maar de wachtrijen zijn ook in die nieuwe situatie niet zomaar voorbij. Dat is pas helemaal voorbij eind 2015, als de ondertunneling van het spoor gereed is.'

IMG 0804

Homan zegt alle begrip te hebben voor de frustratie van automobilisten die de afgelopen dagen lang stil stonden, en daardoor tijd over hadden om daar giftig over te twitteren. 'Dat zijn terechte klachten. We hadden dit moeten zien aankomen, maar soms loopt het niet helemaal zoals je hoopt. Daarbij komt dat door werkzaamheden op de Koelaan in Zeist extra verkeer deze kant opkomt.'

Afgelopen maandag -bij de officiele opening van de nieuwe spitsstroken- hebben RWS, gemeente, provincie en aannemer dan ook snel de koppen bij elkaar gestoken, zegt Homan. 'Vorige week ging het al niet ideaal, en hebben we gereageerd. Maar toen het maandag opnieuw fout ging hebben we dit actieplan neergezet en is de aannenemer gaan schuiven in de planning. We hadden dit plan gisteren al willen communiceren, maar dat is niet gelukt.'  

De noodzaak van het nieuwe stoplicht ter hoogte van de KLPD-oprit -waar ook de nodige verbazing over bestaat- komt volgens Homan binnenkort aan het licht. 'Dat kun je nu nog niet zien, maar wanneer alle vijf rijstroken daar klaar en vrij zijn, kun je daar anders niet meer veilig invoegen of de weg oversteken.'

Heuvelrug

Verkeersinfarct Driebergen snel beter, maar in november pas opgelost

De afgelopen dagen liep het spitsverkeer bij de afrit Driebergen regelmatig muurvast. Er wordt hard gewerkt om het infarct op te lossen, maar een echte oplossing komt pas in november. En eigenlijk pas in 2016

Continue reading “Verkeersinfarct Driebergen snel beter, maar in november pas opgelost”