Sleep- en takelbedrijf Hoogenraad hoeft geen tijdelijke locaties naast de A12. Eigenlijk heeft Hoogenraad het helemaal gehad met de gemeente. 'De dagvaarding krijgen ze eerdaags in de bus.'
Al twaalf jaar zoekt Hoogenraad naar een ruimere plek voor zijn takel-, sleep- en transportbedrijf. Bij die zoektocht kwam hij regelmatig -en altijd hard- in botsing met de gemeente. Nog onlangs zat Hoogenraad over de kwestie om tafel met wethouder Homan, die hem daarbij een locatie langs de A12 aanbood. De plek is nu nog in gebruik als opslagplaats voor de aannemers van de snelwegverbreding, even ten zuiden van Maarsbergen. Het zou een tijdelijke locatie zijn, op de langere termijn kon Hoogenraad terecht op het nieuw aan te leggen bedrijfsterrein, ten noordoosten van Maarsbergen.
De takelaar is nog boos over het aanbod, dat hij consequent een 'carpoolplaats' noemt. 'We halen auto's op voor politie en justitie, en die mogen we niet op een onbewaakt, open terrein zetten. Nee, wij gaan echt niet op een carpoolplaats zitten. Ik ben 72, mijn bedrijf bestaat al bijna 50 jaar. We zijn geen zigeuners die je zo naast de snelweg kan zetten.'
Volgens wethouder Homan kan de opslagplaats heel goed dienen als tijdelijke locatie. Homan vorige week: 'Ik heb alles besproken met de gedeputeerde. De gemeente Heuvelrug gaat die grond aankopen, voor de langere termijn om snoeiafval op te slaan. Voorlopig kan Hoogenraad er terecht als hij dat wil. Hij mag er een hek omheen zetten, en iets van een caravan plaatsen om in te slapen. Op de langere termijn is er plek voor Hoogenraad op het nieuwe bedrijfsterrein in Maarsbergen. '
Maar volgens Hoogenraad klopt er niets van het verhaal van Homan. 'Ik heb ook met de provincie gesproken over die carpoolplaats, en zij zeggen: het kan niet. En dat nieuwe bedrijfsterrein, dat kan nog wel tien jaar duren voordat alles rond is, als het al doorgaat.' Bovendien vindt Hoogenraad ook dat nieuwe bedrijfsterrein verre van ideaal. 'Ik blijf voorlopig zitten waar ik zit. Ik ben contractueel gebonden aan een aanrijdtijd bij het wegslepen van wagens op de snelwegen en provinciale wegen. Dat haal ik nu net. Als ik daar kom te zitten, aan de verkeerde kant van de snelweg, met de tunnel die ze er nog gaan bouwen, krijg ik hetzelfde gedonder als nu.'
Hoogenraad heeft het eigenlijk helemaal gehad met de gemeente. 'Ik ga niet verder onderhandelen, ik ga naar de rechter. Eerdaags krijgen ze de dagvaarding in de bus.' Volgens Hoogenraad betreft dat niet een al eerder aangekondigde gang naar de ombudsman, maar de de juridische voorzetting van een claim die vorig najaar is ingediend, en waarin hij €1,5 miljoen schadevergoeding eist. 'Minimaal. Je moest eens weten hoeveel schade ik heb geleden. Dag en nacht heb ik moeten werken om het hoofd boven water te houden. Het heeft me mijn pensioen al gekost.'
Het dikke dossier dat hij gaandeweg heeft aangelegd spreekt boekdelen, denkt Hoogenraad. 'We zijn al twaalf jaar bezig te verhuizen. Een gemeente heeft minimaal de plicht om te kijken of er een locatie voor ons is. Wij dienen het algemeen belang, wij houden voor iedereen de wegen schoon en vrij. Maar ik heb zoveel trammelant gekregen dat je kan spreken over een wanprestatie. Voor de rechter zullen ze een hele hoop uit moeten leggen.'
Volgens Hoogenraad is het al erg als een gemeente niet meewerkt, maar is de realiteit nog erger: de gemeente werkt hem tegen. Zo stond hij in 2008 op het punt een verlaten overslagterrein tussen Doorn en Leersum te huren, maar stak de gemeente daar een stokje voor. 'Ze verhuurden het liever aan een persoon die bij justitie gesignaleerd stond, dan aan mij. En ze hebben in het contract laten zetten dat er wel onderverhuurd mocht worden, behalve aan mij Nu is het onderverhuurd aan een ander, maar de mensen in de buurt slaan op tilt, zoveel rotzooi is er.'
Vorige week nog kwam het omstreden contract ter sprake in een kritische gemeenteraad, waarvoor wethouder Homan uiteindelijk door het stof moest. Homan probeerde uit te leggen hoe het zo gekomen was, namelijk dat met het takel- en sleepbedrijf Hoogenraad alle dergelijke bedrijven bedoeld was. Toch moest ook Homan zelf over het contract concluderen dat 'je dit als overheid niet zou moeten willen.' Gemeenteraadsleden noemden het contract 'onrechtmatig'. De kwestie Hoogenraad als geheel is volgens raadsleden 'steeds ingewikkelder' of zelfs 'een behoorlijk beschamend dossier' aan het worden.
Want volgens Hoogenraad zijn hem nog twee locaties door de neus geboord. Vorig jaar nog de verlaten boerderij langs de A12, bij Driebergen. Die was volgens Hoogenraad al in een redelijk gevorderd stadium aan zijn takelbedrijf toegedacht, mede in overleg met Provincie, KLPD en Rijkswaterstaat, overheidsorganen die het takelbedrijf al jaren inhuren om de wegen in een verre omtrek vrij te houden. Totdat ineens de Triodosbank opdook met een mooier plan. Of, zoals wethouder Homan het destijds omschreef: 'Hoogenraad moet wijken voor een hoger belang.'
In 2008 kocht Hoogenraad een bedrijfspand aan langs de Maarsbergseweg, of N226. Makkelijk dichtbij de A12, maar ook wat ingewikkeld middenin de natuur. Ondanks eerdere, halve toezeggingen van de gemeente Leersum , heeft Hoogenraad bij de gemeente Heuvelrug nimmer een vergunning voor de vestiging van zijn bedrijf losgekregen, omdat het bedrijf op de locatie middenin de natuur niet zou passen. Hoogenraad: 'Ik heb voorbeelden van zes, zeven andere bedrijven waarvoor ze wel de bestemming hebben veranderd. Het is discriminatie van de eerste orde.'
Hoogenraad gebruikt het bedrijfspand aan de Maarsbergseweg nu als woonhuis. Toen hij in 2010 met de kleinste van zijn takelwagens -'even groot als een flinke auto,' zegt Hoogenraad- even naar huis ging, kwamen ambtenaren van de gemeente hem vertellen dat hij in overtreding was: 'Kreeg ik handhaving op mijn dak. Terwijl ik alleen even kwam eten en slapen.' Hoogenraad heeft de overtreding succesvol aangevochten, en dat heeft hem strijdbaar gemaakt: 'Dat was de eerste klap die ik ze uitgedeeld heb.'