Heuvelrug

Ze rijden als gekken

656

Verkeersregelaar Henk Hartendorp ontmoet uit hoofde van zijn beroep redelijk veel aggressie. 'Het is hier wel erger dan elders.'

Hillridge spreekt Hartendorp op een rustig moment, halverwege de ochtend. Geen spoor van ongeduldige automobilisten, opdringerige brommers en voordringende fietsers. Verkeer stroomt door als ware het een kabbelend beekje onder een gemoedelijk herfstzonnetje. De dienst van verkeersregelaar Henk Hartendorp zit er net op. Collega Marco -die van het kruispunt Loolaan- is al verdwenen naar thuis in Zoetermeer. Hartendorp: 'Hier blijven heeft niet veel zin. Ik ga zo ook lekker naar huis, in Spaarndam. Iets eten, wat uitrusten. Even de caravan opruimen.' 

656

Om drie uur is Hartendorp terug op zijn post, pontificaal midden op het kruispunt Nijendal-Hoofdstraat, voor zijn middagdienst tot zeven uur. En de volgende ochtend weer vroeg op, voor de ochtenddienst van zeven tot halfelf. Die begint nu  in het halfduister, en dat is onprettig, zegt Hartendorp, omdat hij minder overzicht heeft, en automobilisten zich anoniemer wanen en brutaler worden. Hartendorp heeft om zijn werk goed te kunnen doen een leeg werkveld nodig, met name in zijn rug. Hij gebruikt zijn fluitje dan nog iets prominenter, ook omdat hij met die fluisignalen met zijn collega communiceert. 'Dat kan niet anders. In het begin is er wel een buurman naar buiten gekomen om te vragen of het wat zachter kan. Nee, dat gaat helaas niet.

Want Hartendorp is ondanks al zijn ervaring toch geschrokken van de agressie die sommige mensen ten toon spreiden. Het is in Driebergen erger dan elders, vindt hij. 'Ze rijden als gekken. Mensen hebben soms totaal geen respect voor elkaar. Ze zien kinderen niet staan, fietsers niet. Ze rijden ondanks mijn teken gewoon voorbij de stopstreep, zodat het kruispunt bezet is en ik mijn werk niet meer kan doen. Ik loop dan meestal achter zo'n auto aan, om het uit te leggen.' Er zijn ook voetgangers -meestal die van gevorderde leeftijd- die zijn signaal negeren en gewoon het kruispunt overlopen op het moment dat zij dat willen. 'Ach joh, met je sigaretje, roept zo'n man dan. Kom op, zeg. Je kunt toch wel een half minuutje wachten.'

Hartendorps prioriteit ligt bij de veilige oversteek voor voetgangers en fietsers, waaronder veel kleine schoolkinderen. Hartendorp: 'Ik zou de auto's ook het graag door laten rijden, maar ik sta hier voor fietsers en voetgangers.' En niet dat Hartendorp een diepe analyse heeft gemaakt van de diverse verkeersstromen rond het kruispunt, maar het probleem is volgens hem de aanvoer vanaf de A12. 'Zodra dat afneemt heb ik het kriuispunt in drie keer groen leeg.' Maar ook als het verkeer wel lekker doorloopt 'kennen heel veel het getal vijftig niet', merkt Hartendorp, die zijn leven af en toe niet zeker is. Want een enkeling geeft gewoon extra gas, zoals Henk gisteren nog overkwam. 'Komt er zo'n malloot aan in een busje. Ik moest opzij springen. Heb nog wel het kenteken kunnen noteren, ik hoop dat daar iets mee gebeurt.'

655

Minder groot gevaar, maar wel lastig, zijn de talloze bellende automobilisten. 'Of ze doen iets anders op hun telefoon. En letten niet op, zodat er gaten vallen en die doorstroming weer verslechtert. Nee, als de poltie hier een middagje zou komen staan, verdienenen ze goud geld.' Fietsers zouden hier wat Hartendorp ook wat harder op aangesproken mogen worden. 'Bellen, oortjes in, allemaal. Het is levensgevaarlijk, ze horen en zien niks meer. In Amsterdam gaan ze daar volgend voorjaar voor schrijven; €45 boete.  

Anderszijds zijn er ook heel veel mensen die het werk van Hartendorp en zijn collega erg waarderen, merkt hartendorp. De halve Heuvelrug kent inmiddels zijn gegroefde gelaat, en het expressieve gezicht van zijn collega een kruispuntje verderop.  'Er zijn veel mensen die een praatje komen maken. En het komt regelmatig voor dat er een raampje opendraait en een opgestoken duim tevoorschijn komt. En we krijgen natuurlijk dagelijks koffie, van de buurvrouw.'

Bekijk hier ook een filmpje dat hillridge maakte van een kort gesprek met Hartendorp. Van zeer matige kwaliteit helaas, maar hillridge heeft via marktplaats inmiddels een nieuwe camjo aangeschaft om ook op audiovisueel gebied eens een slag te maken.

Henk Hartendorp