Heuvelrug

CU niet blij met horoscoop in ‘gemeenteboekje’

De Christenunie is niet blij met een  horoscoop in een uitgave van de gemeente Utrechtse heuvelrug. Die helemaal geen gemeenteuitgave blijkt te zijn.

Sprakeloos, zei CU-raadslid Karssen, was hij bij het aantreffen van de horoscoop in het minigidsje, die hij overigens best verheugd in zijn brievenbus had aangetroffen. ‘Maar een horoscoop, dat hoort niet in onze uitgave, want we zijn in die zin neutraal, ‘aldus Karssen donderdag, in de voor het eerst live uitgezonden vergadering van de Heuvelrugse politiek. Volgens wethouder Homan gaf Karssen aan het  ‘door ons uitgegeven duurzaamheidsboekje  een kleuring die er niet in zit’. Volgens Homan had de horoscooppagina te maken met ‘vermarkting van het product’. ‘Er zit bijvoorbeeld ook een sudoku in.’

Het gaat om een minigidsje Schitterend Heuvelrug, dat afgelopen week huisaanhuis is verspreid over de gehele Heuvelrug. Naast een voorwoord van wethouder Verhoef staat het gidsje vol kleine advertenties en grote advertorials van verschillende ondernemers, waaronder ook de gemeente zelf, met een advertentie voor elektrisch tanken. Er lijken ook wat redactionele stukken in te staan, maar onderscheid tussen redactionele en andere teksten is moeilijk te maken.

Ofschoon het gidsje de naam ‘gemeentemagazine’ draagt en ook de groene gemeentekleuren mag gebruiken, blijkt na navraag bij  gemeentevoorlichting dat het gidsje helemaal geen gemeentelijke uitgaven is, maar een particulier initiatef van een uitgever uit Zeist. De uitgave is de Heuvelrugse variant van Schitterend Zeist, uitgegeven door kledingwinkel Jac Hensen uit Zeist. In de Zeister uitgave vinden lezers eveneens een voorwoord van een wethouder, plus enkele gemeentelijke advertorials.

De gemeente Heuvelrug ‘participeert’ volgens voorlichting in het gidsje Schitterend Heuvelrug omdat het haar boodschap over recreatie, toerisme en duurzaamheid wegens bezuinigingen niet meer op de officiele gemeentepagina’s kwijt kan. Bijkomend voordeel is volgens de gemeente dat ‘met het magazine ook een bredere doelgroep bereikt wordt. Het is voor de gemeente ook een koopje: ze betaalt slechts €200 per uitgave.

Overigens viel SP-commissielid Schiedon dezelfde wethouder Homan dezelfde avond nog aan op de benaming klant, die in de begroting gebruikt wordt om de inwoners aan te duiden. ‘De term klant is ongepast. Ik wens verschoond te bljven van termen uit een middenstadscursus, ‘aldus Schiedon. In zijn antwoord trok Homan het boetekleed aan: ‘De SP heeft gelijk. De gemeente is geen winkel. De term klant zal niet meer gebruikt worden.’