Heuvelrug

Kantoorexpolitant wil ander stationsplan

busstation

Kantoorexploitant Lisman wil dat er een ander busstation komt, naast het toekomstig NS-station. Eentje waarbij zijn kantoren niet gesloopt hoeven te worden. ‘We voelen ons niet serieus genomen.’

Dat zegt Jos Lisman jr, die samen met zijn vader  -ook Jos Lisman-  een aantal kantoren in Zeist en omgeving exploiteert. Hun kantoren naast het NS-station dreigen vanaaf 2016 plaats te moeten maken voor een uitgestrekt busstation. Lisman heeft vorige week een alternatief plan ingediend, dat volgens hem volledig inpasbaar is, en waarvan hij hoopt dat het wordt overgenomen. Zoniet, dan zullen Lisman en Lisman alle mogelijke procedures tegen het plan benutten. ‘Ik hoop dat ze er serieus naar zullen kijken, om problemen te voorkomen.’

De huidige plannen -zonder de kantoren van Lisman- moeten eind van deze maand worden vastgesteld. Hij komt nu pas met zijn alternatief, zegt Lisman, omdat hij tot nu toe bij gemeente, Prorail en Arcadis, het ingenieursbureau dat de plannen tekent, op een muur van verzet stuit. Lisman: ‘We praten al vrij lang met de gemeente, maar die zegt telkens: dit is het en het kan op geen enkele andere wijze. Uitgangspunten en -cijfers hebben we nooit gekregen, dus konden we nooit controleren of dit plan – dat bovenop onze kantoren moet komen- eigenlijk wel klopt. Uiteindelijk hebben we zelf maar specialisten in de arm genomen. En zij zagen direct andere mogelijkheden, met dit voorstel als resultaat.’

busstation

Het alternatieve plan is volgens de makers goedkoper, beter, prettiger en veiliger. In plaats van een ‘statisch’ busstation (voor iedere lijn een vaste halte) zou er een ‘dynamisch’ busstation moeten komen, waarbij de bussen haltes delen. Hierdoor zou een veel kleiner busplein nodig zijn, gelijkvloers en dicht op de wachtruimtes, horeca en winkels, en zonder lange, onveilige en onbeschutte loopruimtes. In Leiden heeft zo’n dynamisch station veel succes, aldus MuConsult en IV-Infra, twee gerenommerde bureaus, die het alternatieve plan ontwikkelden.

Het plan zou sowieso €2 miljoen goedkoper zijn in stichtingskosten, en per jaar een ton minder kosten aan exploitatie. Maar de grootste winst is het behoud van de kantoren, zegt Lisman, zodat je kosten van onteigening voorkomt, plus nog kapitaalvernietging door sloop. Lisman: ‘Als het echt niet anders kan, dan zijn wij de laatsten die ons zullen verzetten. Maar er is ons nooit uitgelegd dat dit zo moet. Dan kan ik niet anders dan concluderen dat het verhaal niet klopt,  en rest me niets anders dan elke juridische mogekijheid aangrijpen om dat boven water te krijgen.’ Wethouder Homan zegde vorige week toe het plan serieus te bekijken, maar schatte de kans op overname laag in. ‘We zullen het goed laten doorrekenen en er in een persoonljk geprek op doorgaan, wat we daar van vinden. Maar ik schat de kans dat het slaagt zeer gering.’

Jos Lisman jr voelt hij zich nog altijd niet serieus genomen.’Nu is het meer van: ach,die Lisman geven we gewoon een zak geld en dan komt het wel goed. Dat zou kloppen als we beleggers zouden zijn, maar dat zijn we niet. Wij exploiteren kantoren. Al geven ze ons veel geld, wat moet ik ermee. Ik kan voor dat bedrag nooit meer een kantoor krijgen op zo’n toplocatie. Ook niet voor veel meer geld.’ Lisman heeft zijn alternatieve plan vorige week ook aan de Zeister gemeenteraad gepresenteerd, met enig succes. Volgens Lisman staat Zeist open voor inpassing van zijn plan, al zeggen de de Zeister raadsleden dat het Driebergs grondgebied is, waar Driebergse raadsleden over zullen moeten beslissen. 

varianten lisman

De Driebergse raadsleden toonden zich vorige week overvallen door het alternatieve plan, dat hen met een nieuwe overweging opzadelt. Verscheidene sprekers lieten doorschemeren nu niet meer op de rem te willen gaan staan, omdat de planvorming al meer dan een decennium duurt, en ze eigenlijk toch weinig in de melk te brokkelen zouden hebben, als klein partijtje tussen reuzen Rijksoverheid, Provincie en Prorail. Lisman: ‘Als je ziet hoeveel honderden pagina’s de ambtenaren en het college aan documenten produceren, dan kan ik me voorstellen dat raadsleden zeggen: wat moet ik hier nu precies mee. Toch begrijp ik die berusting niet helemaal. Raadsleden zijn juist degenen die dit zouden moeten controleren.’

Vanavond -op een openbare informatieavond in Doorn- buigen de Zeister en Heuvelrugse raadsleden zich gezamenlijk over alle plannen rond het stationsgebied. Naast het plan voor het trein- en busstation zijn dat ook nog de bouw van een parkeergarage -met een aantal kantoren er bovenop-  op het terrein van Trooster,  de bouw van een nieuw hoofdkantoor van Triodosbank op landgoed de Reehorst en twee nieuwe plannen: de vestiging van een ‘duurzaamheidspark’ langs de A12 en de mogelijke uitbreiding van het gebouw van de KLPD, verderop richting Driebergen. Op wat daar nu parkeerplaats is, zou een nieuw gebouw voor 350 werkplekken moeten komen. Homan wil die parkeerplekken mogelijk maken, halfverdiept, rond de door de gemeente Driebergen aangekochte boerderij langs de A12.  
(laatste alinea is een correctie op vorige versie, waar de politieuitbreiding op het kantoor aan de Odijkerweg werd gelokaliseerd. Excuses voor deze fout)

Lees ook: Wethouder wil duurzaamheidspark langs A12

Plan Lisman