Driebergen

Alternatief stationsplan: 1 a 2 jaar vertraging

Het plan voor een alternatief busstation zou de bouw van het nieuwe NS-station Driebergen-Zeist een tot twee jaar vertragen, zegt de gemeente Heuvelrug.  En ook de ondertunnelling van het spoor.

Dat antwoordt een ambtenaar van de gemeente Utrechtse heuvelrug op vragen van CDA-raadslid Van Steenderen. Die stelde de vraag nadat kantoorexploitant Lisman twee weken geleden een alternatief plan voor het busstattion presenteerde. In dat plan is het busstation de helft zo groot, compacter, gelijkvloers, veiliger en ook nog veel goedkoper. Omdat de kantoren van Lisman niet hoeven te sneuvelen zou het plan de gemeenschap bovendien nog eens miljoenen aan onteigeningskosten besparen.

Volgens de ambtenaar zou acceptatie van het plan de planning van het stationsproject met een a twee jaar vertragen, omdat er een extra ontwerpslag en impactanalyse gemaakt zouden moeten worden, en er vervolgens opnieuw besluitvorming zou moeten plaatsvinden. De vertraging geldt niet alleen het stationsproject, maar zou ook gelden voor de ondertunneling van het spoor. Daar zou volgens de huidige planning in 2015 mee begonnen worden, voordat in 2019 het station zelf gereed zou zijn.  

Met name dat laatste lijkt politiek gezien een onneembare horde, omdat de spoorwegovergang als grote boosdoener geldt in het congestieprobleem van het verkeersknooppunt naast het station. Omdat de spoorbomen tot soms wel 42 van de 60 minuten in het uur gesloten zijn, loopt alles in de omgeving vast. De laatste maanden liep dat ook nog eens samen met werkzaamheden van snelwegverbreder BAM aan het onderliggende weggennet, en met slecht functionerende verkeerslichtinstallaties. Forensen moeten sindsdien tot een uur eerder van huis om op tijd op het werk te komen.

De gemeenteraad had twee weken geleden de nodige vragen rond het stationsplan, maar liet tegelijkertijd doorschemeren het opschorten van de besluitvorming niet aan te durven. Die angst lijkt met de waarschuwing van de ambtenaar niet af te nemen. Morgenavond moet de Heuvelrugse gemeenteraad het bestemmingsplan voor de ondertunneling en de aanleg van het nieuwe station goedkeuren. Verscheidene belangengroeperingen en kantoorexploitant Lisman hebben al aangekondigd tegen de eventuele goedkeuring in beroep te gaan.

Naast het plan voor een nieuw station lopen in het gebied ook nog plannen voor een nieuw binnenlands hoofdkantoor van de Triodosbank, de bouw van een ondergrondse parkeergarage naast het station en sinds vorige week een nieuw plan voor een duurzaamheidspark aan de rand van het gebied. Omdat alle plannen zowel financieel als ruimtelijk samenhangen, zou het afschieten van onderdelen grote consequenties kunnen hebben. Raadsleden zeggen zich ongemakkelijk te voelen, omdat ze met de deelplannen voor het blok gezet worden, zonder duidelijk overzicht te hebben over het geheel. 

%d bloggers liken dit: