Heuvelrug

Verkeerslichten A12/Hoofdstraat medio januari optimaal

In een persbericht laten Rijkswaterstaat, aannemer BAM en de gemeente Utrechtse heuvelrug weten dat de overlast vanwege de verkeerslichten nog iets langer gaat duren.

Eerder was de verwachting dat de overlast met Sinterklaas voorbij zou zijn, maar die planning is losgelaten. Nog deze week zullen alle verkeerslichtinstallaties aan elkaar gekoppeld worden, waarna er verder aan de software wordt gesleuteld. De nieuwe verwachting is dat medio januari de verschillende verkeerslichten beter op elkaar zijn ingespeeld.

Dat resulteert overigens nog niet in een optimale doorstroming, zegt het consortium, want die is afhankelijk van de ondertunneling van de spoorlijn, waardoor het verkeer op de N225/Hoofdstraat/Driebergseweg onder het spoor door kan duiken. De verwachting is dat in 2016 een rijstrook per rijrichting onder het spoor door kan, en er bij de bouw van het nieuwe station een tweede rijstrook bijkomt, aldus het persbericht.

De zinsnede in het persbericht dat wachttijden 'incidenteel tot meer dan een half uur opliepen' heeft op twitter inmiddels tot boze reacties geleid. Volgens meerdere forensen is de maatstaf half uur eerder een gemiddelde wachttijd, en zijn er uitschieters tot voorbij het uur bekend. Met name op de befaamde zwarte vrijdag, toen ook parallelweg Arnhemsebovenweg was afgesloten, liepen wachttijden voor het onvoorbereide verkeer op tot anderhalf uur. Anderszijds druppelen er bij hillridge ook ervaringen binnen van mensen die getuigen van ochtenden dat je zonder oponthoud de snelweg op kunt draaien.

Overigens klagen nu ook fietsers over de verkeerslichtinstallaties. Waar de lichten voor fietsers de eerste weken na oplevering als vanzelf op groen sprongen bij nadering, daar springen ze nu juist vaak op rood. Veel fietsers zijn er inmiddels toe overgegaan de rode stoplichtjes bij politiedienst KLPD te negeren, omdat die op groen springen zodra er voor het rode licht is gestopt.