Driebergen

ABC wil Witte Warenhuis mooier en beter

Wapen van Driebergen collectie Ed Tiele via heuvelrugnieuws.nl op flickr

Niemand vindt het grote witte 'middenstandswarenhuis' middenin het centrum van Driebergen mooi.  ABC vastgoed wil er alsnog iets moois van maken.  Maar de sleutel ligt in handen van Ahold.

Vroeger stond er hotel Het Wapen van Driebergen. Helaas wat onhandig scheef op de weg, dus liet de gemeente Driebergen het eind jaren zestig slopen. Begin jaren zeventig verrees er vervolgens de moderniteit, vormgegeven door een markant, wit, vierkant gebouw met de naam middenstandswarenhuis. Op de begane grond -in de plint- werden achtereenvolgens de supermarkten Jac Hermans, A&P, C1000 en tenslotte AH de belangrijkste trekpleister van het gebouw. Een kraakactie van links Driebergen maakte in de jaren tachtig een einde aan de leegstand van de bovenliggende verdiepingen. De plaatselijke bibliotheek trok in de eerste, een reisbureau betrok de bovenste verdieping.

Wapen van Driebergen collectie Ed Tiele via heuvelrugnieuws.nl op flickr

Veel hielp het niet. Vanaf de stichting geldt het warenhuis als een architectonische misser in het centrum van Driebergen. Begrijpelijk, maar niet helemaal terecht, vindt Marcel Loosen van ABC-vastgoed, de huidige eigenaar van het gebouw. 'Wat je ook denkt van de architectuur, constructief is het nog steeds een mooi gebouw. En het is wel een gebouw waarmee de architect heeft bedoeld te zeggen: hier sta ik.'  Helaas is dat statement niet uitgepakt zoals het werd bedacht, erkent Loosen:  'Deze plek verdient een betere uitstraling.'

ABC vastgoed nam het warenhuis in 2007 over van de vorige eigenaar.  Loosen: 'We zijn conceptontwikkelaars, meer dan projectontwikkelaars. Doen jullie het maar, zei de vorige eigenaar.'  Plannen om het gebouw te slopen en er een nieuw complex te bouwen, inclusief dorpshuis, winkels, woningen en een ondergrondse parkeergarage, sneuvelden in 2009. 'Dat bleek onhaalbaar. Sindsdien hebben we er voortdurend aan zitten prutsen. En zijn we er ook steeds meer van gaan houden,' zegt Loosen. Dat prutsen gebeurde voornamelijk op papier. Loosen zelf schreef en tekende afgelopen jaar aan een plan dat in november het licht zag.

In dat plan transformeert het gebouw van een 'dissonant' in een 'rommelige omgeving' tot een gebouw 'met elan', dat opnieuw 'een prominente plek' opeist in het centrum van Driebergen. Een atrium zou daglicht het gebouw binnen sluizen, de in 1985 verwijderde roltrappen komen terug en kleine winkeltjes als een bloemenstalletje en een coffeecorner moeten de entree verlevendigen. Belangrijk om het plan ook financieel rond te krijgen is  de komst van supermarkt Aldi in de kelder van het gebouw: een grote ruimte, die ontsloten zou moeten worden met brede 'spaanse trappen'. Verder krijgt  de gevel 'een nieuwe buitenhuid', en worden ook de ruimtes in de bovenverdiepingen opnieuw ingedeeld, om eenheid en gezamenlijkheid te creeeren. 

abc gebouw

Alleen staan niet alle deelnemers te trappelen. Aldi en AH zijn een stuk minder 'complementair' in aanbod en klantenkring geworden. Aldi zag een nieuwbouwproject onlangs afgewezen door de gemeenteraad, maar liet via haar projectontwikkelaar weten dat de ruimte in de kelder te klein zou zijn. AH zou in Loosens plan de winkel iets naar achteren moeten verschuiven, maar dat is sinds de aangekondige komst van discounter Action gecompliceerd geworden. De lage aanbouw achter het witte ABC-gebouw – in bezit van AH-vastgoed-  is een ander probleem; constructief en architectonisch zo goed als waardeloos, maar boekhoudkundig waardevol. 

Toch kunnen de verschillende problemen in het Driebergse centrum volgens Loosen alleen 'stedenbouwkundig' opgelost worden. Loosen:  'Als conceptontwikkelaars hebben we een verantwoordelijkheid, we leven tenslotte in een tijd dat we maatschappelijk verantwoord moeten ondernemen.' Ook Ahold moet dus willen bewegen, vindt Loosen. 'Ze hebben er niet direct een belang bij. Maar ook zij hebben een verantwoordelijkheid, ook zij moeten maatschappelijk verantwoord ondernemen. Laten we iets goeds doen, voor de plaats waar we zitten.'

Loosen maakt zich voorlopig nog weinig illusies. Aldi moet alsnog gelokt, Ahold moet achter het plan gaan staan, net als de gemeente Heuvelrug. Er zal nog heel wat moeten gebeuren voordat het plan financieel kan worden 'dichtgerekend', zoals Loosen het noemt. 'We moeten voorzichtig zijn met het creeren van verwachtingen, want haalbaarheid is iets anders. Ik zie ook dat het lastig is, dat er nog veel hobbels te nemen zijn. Aan de andere kant is er de vraag hoe lang je dit nog wilt tegenhouden, als AH.'