Driebergen

Spoorbomen Bovenweg al weken van slag

270

Maandagochtend regelde Walter Osinga het verkeer over het spoor bij Driebergen, omdat de spoorbomen niet meer openden. Het probleem speelt al wat langer.

Om halfacht maandagochtend sloten de spoorbomen over Arnhemsebovenweg, om niet meer open te gaan. Even later liep Walter Osinga -hij woont vlakbij de overgang- er met de hond langs. 'Op de terugweg stond het al drie rijen dik, helemaal tot aan de rotonde met de Loolaan. Dan zijn er mensen die niet gaan wachten, maar tussen de bomen door slalommen.' Een van de wachtende fietsers begon daarop het verkeer te regelen, maar moest weg, dus nam Osinga het over. Totdat om halftien de monteurs van prorail het relaiskastje indoken. Even later werd Osinga weggestuurd door mannen die de overweg met hun blauwe wagens afsloten. 'Het was niet de bedoeling dat ik deed wat ik deed.'

Osinga vind het logisch dat hij deed wat hij deed. Je kunt toch niet staan toekijken als daar tweehonderd scholieren staan te dringen. Dan is het wachten op ongelukken. 'Het is niet de eerste keer. En het zal ook niet de laatste keer zijn. Je bent een goede burger, dus je springt in. Maar eigenlijk is het gek dat het zo gaat,' vindt Osinga, die het al zag aankomen, maar later inderdaad hoorde dat het verkeer in de verre omtrek vaststond, als gevolg van de wisselstoring. 'Politie, NS, Prorail, ze moeten beter met elkaar communiceren. Dan kan er sneller gereageerd en gerepareerd worden en hoeft het niet zover te komen,' zegt Osinga.

270

'Als je er vlakbij woont weet je hoe het werkt, want je ziet het gebeuren,' zegt Osinga, die inmiddels het klappen van de zweep zegt te kennen. Het treinverkeer overbrugt in zulke situaties stapvoets en toeterend de achthonderd meter tussen de Arnhemse bovenweg en de volgende overgang, over de Hoofdstraat. 'Dat zijn de machinisten verplicht te doen, maar dat betekent niet dat het ongevaarlijk is. Je moet zorgen dat de mensen naar je luisteren. Je moet precies weten wat je doet. Je moet het treinverkeer doorzien, de machinist een seintje geven dat hij doorkan.'

Nog dichter aan het spoor woont Fred Fremouw. Fremouw hoorde maandagochtend ook dat de belletjes weer eens bleven doortingelen en belde direct om halfacht prorail. Die kwamen uiteindelijk pas om halftien. Aan de late kant, vindt Fremouw, net als buurman Osinga.''Het probleem speelt al jaren,  zij het dat de laatste twee weken de bomen wel erg vaak dicht blijven. De buurman springt graag in als klaar-over, maar eigenlijk is dat wel een rare oplossing,' zegt Fremouw die zich heeft laten vertellen dat de oorzaak ligt in de goederentreinen, die zo lang zijn dat het wisselsysteem in de war raakt en op rood schiet. 'Ligt er voor zoveel miljard een vrijwel lege Betuwelijn, en komen ze nog steeds bij ons over het gewone spoor.'