Heuvelrug

BenW willen meer reclameborden

Burgemeester en wethouders willen de eigen regels oprekken, zodat er meer geld met buitenreclame binnengehaald kan worden. De gemeenteraad mag zeggen of dat goed is. Jij ook, hier op Hillridge.

Read More

De gemeente vindt dat ze te weinig verdient met reclames in de openbare ruimte.  De 75 lage sandwichborden leveren de gemeente jaarlijks rond de €40.000 op, de 44 reclameborden in bushaltes rond de €8.000. Om de inkomsten uit reclame met €50.000 op te voeren wil de gemeente nog eens 50 lichtreclames aan lantaarnpalen mogelijk maken. Elf borden zijn vorig jaar al opgehangen, dat bleek later te zijn gebeurd tegen de eigen regels over de buitenruimte. Op aandringen van de gemeenteraad zijn de overige 39 daarom opgeschort, ook omdat er tegelijkertijd ook nog allemaal reclamebordjes in Driebergse rotondes opdoken, tot onvrede van veel Driebergenaren.

316

Burgemeester en wethouder willen de regels over de buitenruimte nu oprekken, om de reclames alsnog mogelijk te maken. Volgens het college levert dat niet alleen geld op, maar zouden de reclames ook voldoen aan een maatschappelijke vraag, dragen ze bij aan de dienstverlening en geven ze de openbare ruimte een net aanzien. Bovendien zouden de reclameborden bijdragen aan de doorstroming van het verkeer, omdat het zoekgedrag van weggebruikers vermindert.

In een zogenaamde wensen en bedenkingenbrief vragen benw de gemeenteraad of het goed is de regelgeving aan te passen, zodat de reclameborden alsnog opgehangen kunnen worden. Om de raadsleden bij hun overwegingen te helpen hieronder een poll, waarin je kunt stemmen voor of tegen reclame, en voor of tegen het soort reclamebord.

623

688

  • Er zijn 75 A0, of zogenaamde sandwichborden. De borden worden per 25 stuks verhuurd, dubbelzijdig. Per week kost dat €812,50, ex btw. De gemeente streek hier in 2011 €37.800 van op, in 2012 €40.420,68. Het contract met Event Productions loopt door tot juni 2020.
  • Er zijn 42 abriborden, plus in Driebergen nog twee losse lichtborden. Dat contract loopt door tot 2019 en leverde de gemeente in 2011 €8.600 op, vorig jaar was dat €7574,12.
  • Met de 50 lichtreclamborden zou de gemeente nog eens €50.000 verdienen. De huur van een bord kost €1500 per jaar, en gaat in blokken van drie jaar.
  • De huur van een rotonde komt op €2000 per jaar, daarvoor mag je er vier bordjes in zetten. De gemeente verdient hier geen geld aan, maar bespaart er volgens wethouder Homan wel ‘duizenden’ euro’s op jaarbasis mee. Saillant detail is dat exploitant Rotondespecialist echtgenoot is van de wethouder verkeer (VVD) van Zeist. Ook de provincie Utrecht laat verscheidene rotondes door de rotondepsecialist exploiteren. 
  • Ter vergelijking en verhouding: de totale gemeentelijke begroting gaat dit jaar richting de €90.000.000 en groeit de komende jaren vanwege de transitie naar €130.000.000.

{jvotesystem poll=|19|}