(ingezonden)
Aanbrengen voorzetwanden onder het viaduct Arnhemsebovenweg
Geachte heer, mevrouw,
Poort van Bunnik heeft de verbreding van de A12 afgerond. Onze opdrachtgever, Rijkswaterstaat,
heeft de nieuwe rijbanen op 3 augustus 2012 opengesteld voor het verkeer. Onderdeel van het
project vormt de aanpassing van een aantal bestaande viaducten, onderdoorgangen, het
onderliggend wegennet en tal van ecopassages. Het totale project tussen Utrecht Lunetten en
Veenendaal, inclusief de afbouw van de onderdoorgangen, het onderliggend wegennet en de twee
grote ecoducten over de A12, is begin volgend jaar gereed.
In uw omgeving voeren wij sinds maandag 27 augustus werkzaamheden uit onder het viaduct
Arnhemsebovenweg. Tijdens de werkzaamheden, die twee weken duren, kunnen auto’s en fietsers
gewoon onder het viaduct doorrijden, maar wordt er wel één rijbaan afgesloten. Als direct
omwonende ondervindt u mogelijk enige hinder van deze werkzaamheden.
Stand van zaken
Naast de A12 is ook de ruwbouw van het
viaduct onder de A12 gereed. Het talud van de
A12 krijgt een groene uitstraling. Op een aantal
plaatsen is al begonnen met inzaaien en
aanplanten.
Afbouw viaduct
De komende weken wordt het viaduct verder
afgebouwd, dat wil zeggen ‘aangekleed en
afgewerkt’. Eerst worden er aan beide zijden
onder het viaduct zogenaamde voorzetwanden aangebracht. Dit zijn betonnen platen. Op deze
betonnen platen komen witte tegeltjes tot een hoogte van ruim twee meter. Aan de onderzijde komt
een brede plint.
Voor de werkzaamheden zijn geen luidruchtige activiteiten nodig, en ook hoeft het viaduct niet te
worden afgesloten. Om de voorzetwanden te kunnen plaatsen zal er wel gedurende twee weken, één
rijbaan worden afgesloten; eerst aan de ene kant en dan aan de andere kant. Met verkeersmaatregelen,
een zogenoemde om-en-om-regeling, zal het autoverkeer worden geregeld.
Eerst wordt de westelijke rijbaan afgesloten en daarna de oostelijke rijbaan. Als de oostelijke rijbaan is
afgesloten zal een verkeersregelaar ervoor zorgen dat auto’s en fietsers de Drift veilig kunnen in- en
uitrijden.
De betonnen voorzetwanden worden per trailer aangevoerd uit noordelijke richting. De trailer
parkeert op de nu nog tijdelijke bouwweg tegenover de Drift. Van daar worden de voorzetwanden
door een kraanwagen naar het viaduct aangevoerd en ‘opgehangen’.
De werkzaamheden voor het plaatsen van de voorzetwanden duren ongeveer twee weken en
veroorzaken naar verwachting geen tot weinig geluidsoverlast. Deze werkzaamheden zullen
bovendien zoveel mogelijk overdag worden uitgevoerd.
Nadat de voorzetwanden zijn ‘opgehangen’ worden de witte tegeltjes aangebracht, en de verlichting
onder het viaduct. Voor het aanbrengen van de witte tegeltjes is het niet nodig om een rijbaan af te
sluiten. Het betegelen duurt ook ongeveer twee weken, en er zal ook verlichting onder het viaduct
worden aangebracht. Daarna is het viaduct klaar, maar het wegdek en de bestrating nog niet.