College: Kosten gemeentekantoor vallen nog meer mee

Gemeentekantoor

Volgens het gemeentebestuur van Utrechtse Heuvelrug vallen de kosten voor het nieuwe gemeentekantoor nog meer mee dan vooraf al berekend. Voordeel is een kwart miljoen per jaar.

Dat meldt de gemeente in een persbericht. Volgens het persbericht zou het nieuwe kantoor € 244. 893 per jaar goedkoper zijn dan het niet bouwen van het nieuwe kantoor. In dat geval hadden de oude kantoren voor €11 miljoen moeten worden opgelapt en zouden de exploitatielasten hoger uitvallen: € 1.962.265 tegen € 1.717.372 nu.

'Het college van burgemeester en wethouders concludeert dan ook dat de nieuwbouw financieel, zowel qua investering als in de exploitatie, voordeliger is uitgevallen dan werd aangenomen in de voorbereiding en bij de besluitvorming in de gemeenteraad. De vergelijking met oud versus nieuw spreekt nadrukkelijk in het voordeel van nieuwbouw,' aldus het persbericht.

In de berekening loopt de gemeente wel alvast vooruit op de verkoop van de oude gemeentekantoren, die in werkelijkheid niet erg wil vlotten. Zo bevindt de verkoop van kantoor Leersum zich al een jaar lang in een afsluitende fase en werd in december de eerdere aangekondigde verkoop van kantoor Maarn weer afgekondigd.

Verder zou er een koper zijn voor het Driebergse kantoor, maar moet voor die verkoop zo'n lange procedure worden doorlopen dat het gebouw de komende jaren verhuurd wordt aan diverse maatschappelijke organisaties. Uiteindelijk is alleen de helft van het Amerongse kantoor verkocht, voor een slordige negen ton. De kantoren en gemeentewerven zouden uiteindelijk zeven miljoen moeten opbrengen om de gemeentelijke berekening te laten kloppen.

Om de verkoop van de kantoren en gemeentewerven voort te kagen is onlangs €300.000 vrijgemaakt. Voor dat bedrag worden externe specialisten ingehuurd die de panden en bouwlocaties sneller en beter aan de man moeten brengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *