Driebergen

Snelwegboerderij H26 wordt geen landgoed maar parkeerplaats, bouwput en bezinkbassin

De boerderij langs de A12 bij Driebergen zal voorlopig niet transformeren tot landgoed met extensieve bedrijfjes. Het functioneert tot 2020 eigenlijk gewoon als overslagterrein en bouwput.

Dat zegt wethouder Veldhuizen, die het dossier stationsgebied afgelopen maand van de vertrokken wethouder Homan heeft overgenomen. Volgens Veldhuizen blijken de bouwers van een tunnel en een nieuw station niet de eerder veronderstelde hectare, maar 2,4 van de 7 hectares op Hoofdstraat 26 nodig te hebben als opslag. 'Dit overkomt me ook maar. En daarnaast is er ook nog ruimte nodig voor een tijdelijke parkeerplaats en een carpoolplaats. Dat betekent dat 60% tot 70% van het terrein de komende vijf jaar op zijn kop staat met allerlei bezigheden.'

Nog maar twee jaar geleden startte de gemeente een participatieproject met inwoners, die daarin mochten meedenken over de toekomst van snelwegboerderij Hoofdstraat 26 en de omliggende zeven hectares. Vrijwel unaniem kozen zij voor de aanleg van een landgoed met wat extensieve bedrijfjes erop. Het moest een visitekaartje' of 'poort' naar de Heuvelrug worden, maar erg serieus werd dat plan nooit genomen. Prioriteit gaf toenmalig wethouder Homan toen al aan een halfverdiepte parkeerplaats, voor de grote bedrijven naast de boerderij: KLPD en Triodos.

Het was de bedoeling het participatieproject na het vertrek van Homan nieuw leven in te blazen, maar dat ziet de nieuwe wethouder niet zitten, omdat het terrein de komende vijf jaar toch verandert in een bouwput. 'Ik kan me voorstellen dat dit iets betekent voor het participatieproject. Eigenlijk is participatie zolang niet meer aan de orde,' aldus Veldhuizen gisteravond, in antwoord op vragen van D66' er Kamp, die het kleine stukje parkeerplaats al wanstaltig vindt en CDA' er Reedijk, van wie de parkeerplaats 'zo snel mogelijk weg' moet.

Het tegenovergestelde gaat dus voorlopig juist gebeuren. Wel beloofde Veldhuizen marktconforme prijzen te berekenen voor de huur van de hectares, die behalve voor opslag van materieel voornamelijk dienst zullen doen als bezinkbassin voor de 'natte blubber' die Prorail en onderaannemers uit de grond onder het station en de N225 halen, om daar eerst een tunnel en later een verdiept station te kunnen bouwen. Volgens Veldhuizen is er geen andere plek voor zo'n bezinkbassin. 'Ik kan die blubber moeilijk laten uitlekken op het kunstgras van hockeyclubs Shinty of Phoenix. Maar ik ben niet van plan ons terrein -zoals met de A12 is gebeurd- zomaar uit te lenen. Prorail zal dat marktconform van ons moeten huren.'