Heuvelrug

Nog vier(entwintig) oplaadpalen erbij op Heuvelrug

Om de elektrische rijder te bedienen komen er in elk geval dit jaar nog vier laadpalen op de Heuvelrug bij. En daarna misschien nog wel twintig. En nog eens twintig. Etc.

Elektrisch rijden is populair. Het is goedkoop in gebruik en fiscale ontheffingen maken ook de aanschaf aantrekkelijk. Hoeveel elektrische auto's over de Heuvelrug rijden is onbekend, maar met name de puur elektrische Tesla's, Leafs en Zoe' s of de hybride Priussen worden regelmatig gesignaleerd. Landelijk groeit het aantal elektrische auto's in elk geval sterk, volgens een gemeentelijk rapport zijn er inmiddels 7000.

Een check bij de website van het betreffende agentschap levert een getal van 4563 puur elektrische auto's en 27.355 plug-in hybride auto's -die rijden met een benzinemotor maar kunnen ook op het stopcontact- op. Daarmee zit het elektrisch rijden al op het dubbele van de nationale streefcijfers. Voor volgend jaar wordt een verdubbeling verwacht, in 2020 rijden er 200.000 elektrische auto's rond en in 2025 een miljoen.

Laadpaal naast de Driebergse autoschool IVA

Om die rijders te bedienen zijn er in Nederland nu achtduizend (semi)openbare laadpunten, en een veelvoud daarvan op eigen grond. Om ook de Heuvelrugse rijders te bedienen -er druppelen met regelmaat al aanvragen binnen- wil de gemeente Heuvelrug het komende jaar nog vier openbare laadpalen laten plaatsen op de Heuvelrug.  Dat kost de gemeente €4000. Een laadpaal kost €5000, maar voor de Heuvelrug blijven de kosten beperkt tot €1000 per stuk, vanwege provinciale en Europese subsidies.

Volgens wethouder Henk Veldhuizen is de aankoop zeker de moeite waard: 'Er zit heel veel  subsidie bij, dat is de reden dat het uitkomt. Anders komt het volgens mij niet uit.  Een prijs van duizend euro is voor ons aantrekkelijk genoeg om eraan mee te doen. Het is een bedrag dat te overzien is, voor deze service aan burgers. En aan mensen die van buiten komen.'

In 2013 werden er in Driebergen al acht vier laadpalen geplaatst, in Doorn twee en in Maarn en Amerongen elk een. Die laadpalen zelf kostten de gemeente toen helemaal niets, het noodzakelijke straatwerk en de bebording heeft wel ruim €4.000 gekost. Die kosten zullen ook bij de nieuwe palen gemaakt moeten worden. De aannemer-een samenwerking tussen Nuon en Heijmans- zal het onderhoud van de nieuwe palen betalen.

De eerste gebruikers betaalden ook niets voor de laadpaal, zelfs de stroom was het eerste jaar gratis. Inmiddels betalen gebruikers rond de €0,36 per kilowatt, een volle tank kost daarmee tussen de €5 en €8, afhankelijk van het type auto. Voor elke openbare laadpaal -een paal heeft altijd twee oplaadpunten- moeten wel twee gewone parkeerplaatsen worden opgeofferd. Overigens heeft een onbekend aantal inwoners een laadstation op de eigen oprit.

Waar de openbare oplaadpalen precies komen is nog onbekend, volgens Veldhuizen heeft de gemeente de locaties 'nog niet scherp', ook omdat aanvragers er nog op moeten intekenen.  Zeker is volgens een gemeentelijk rapport in elk geval wel dat de palen minimaal 300 meter uit elkaar staan 'om te voorkomen dat in bepaalde buurten hoge concentraties ontstaan'. Veldhuizen: 'We zetten ze niet voor een huis van iemand met een elektrische auto.' Ook komen er geen laadpalen voor huizen van mensen die een laadstation op eigen grond kunnen plaatsen.

Voor de jaren 2015 en daarna wil Heuvelrug ieder jaar nog eens twintig laadpalen plaatsen. Wethouder Veldhuizen stelt de gemeenteraad daarom voor in te tekenen op een landelijke openbare aanbesteding die de kosten van ook de toekomstige palen beperkt tot €1000 per stuk. Veldhuizen betwijfelt overigens of het er ook echt twintig per jaar zullen worden. 'Ze moeten op openbare plaatsen komen en dan is dat op de Utrechtse Heuvelrug wel ingewikkeld. We zien de komende tijd wel of dat er 20 moeten worden, maar ik denk zelf dat het er minder worden.'

Geïnteresseerden kunnen zich volgens de gemeentelijke raadsinformatiebrief voorlopig melden bij de gemeente, onder meer via een aanvraagformulier op de gemeentelijke  website.