Heuvelrug

Heuvelrugse laadpalen redelijk tot zelden gebruikt

Vorige week maakte de gemeente Heuvelrug bekend nog eens vier (entwintig) laadpalen voor elektrische auto's bij te plaatsen. De huidige acht laadpalen worden niet allemaal even vaak gebruikt.

Dat blijkt uit gegevens van de stichting E-laad, die de plaatsing van de eerste palen in Nederland verzorgde. Als reactie op een lezersvraag zijn gebruikscijfers opgevraagd, Hillridge ontving alleen de cijfers over de eerste vijf maanden van 2014. Daaruit blijken de laadpalen geplaatst bij elektrisch rijdende inwoners redelijk tot matig gebruikt te worden, maar de openbare palen maar zelden.

De zes inwonerspalen worden redelijk tot matig gebruikt, openbare palen maar zelden. Inwonerspalen zijn in 2013 -na aanvraag- nabij huizen van elektrische rijders geplaatst, elke paal heeft twee stopcontacten. Van twee palen worden beide laadpunten regelmatig gebruikt, van de andere vier blijft een van de twee stopcontacten vrijwel ongebruikt. De vier stopcontacten aan openbare palen worden maar zelden gebruikt.

Meest gebruikt is de paal aan de Hendrik Kramerweg in Driebergen; de twee stopcontacten daar worden vrijwel dagelijks gebruikt, tussen de 300 en 600 kilowattuur per maand verdween daar in de accu's van een onbekend aantal elektrische auto's. Ter vergelijking: In een accu van de Nissan Leaf past ongeveerv 24Kwh (actieradius 140km), een Tesla tankt meer dan het het drievoudige (85KwH, actieradius 480Kwh).

Ook de paal aan de Driebergse Hogesteeg wordt veel gebruikt; ook daar een vrijwel dagelijks gebruik van de twee stopcontacten, met een maandelijsk verbruik van 300 tot 600 Kwh. Hetzelfde geldt voor een stopcontact van de paal aan de Driebergse Damhertlaan, maar het tweede stopcontact wordt maar spaarzaam gebruikt. Ook de 'bewoners'palen in Maarn en Doorn en 'werknemerspaal' aan de Driebergse Stationsweg worden matig gebruikt; ongeveer om de andere dag ligt er een auto aan een van de twee stopcontacten.

Zelden gebruikt worden de openbare palen aan de Doornse Kampweg en de Amerongse Burgwal. Maandelijks ligt daar twee tot zes keer een elektrische auto aan het verlengsnoer, de maandverbruiken van die vier stopcontacten varieren van 1 tot 40Kwh.

Lees ook: Nog vier(entwintig) laadpalen er bij op Heuvelrug