Maarn

Maarns feest: nu snel geld terug

Duizenden concertgangers voor het afgelaste Maarnse feest Three times a lady wachten al weken op restitutie van hun kaartjes. Het geld komt er nu echt aan, zegt organisator Cees Chevalier. UPDATED

Het concert –een zes uur durend muziekfeest met artiesten als Ilse de Lange en Ruth Jacott- had eind augustus plaats moeten vinden, maar werd te elfder ure afgelast. Volgens een mededeling op online-verkoopkantoor Ticketpoint omdat 'door onverwachte omstandigheden de begroting niet meer sluitend kon worden gekregen.'

Die omstandigheden bestonden feitelijk uit tegenvallende kaartverkoop, beaamt organisator Cees Chevalier. De kaartverkoop stokte bij 9.000, terwijl 13.000 betalende bezoekers nodig waren om uit de kosten te komen. 'Als we het hadden laten doorgaan hadden we tekorten gehad en een aantal leveranciers niet kunnen betalen. We zouden dan bestuurlijk aansprakelijk zijn geweest, want dan misleid je mensen.'

Concertgangers -ze betaalden €40- kregen direct na de annullering de boodschap dat ze na het invullen van een formulier hun geld zouden terugkrijgen. Dat dat nog steeds niet is gebeurd komt volgens Chevalier omdat 1.200 van de 5.600 kaartkopers niets van zich lieten horen, ondanks een hele serie mails. 'We moeten in een keer restitueren, we mogen niet inidividueel restitueren. Daarom hebben we de deadline éen maand opgeschoven.'

Inmiddels is het aantal niet-reageerders gezakt tot 650. Die hebben nog een paar dagen, zegt Chevalier. 'Ik hoop dat we vrijdag, misschien maandag, die streep kunnen trekken en het op een nette manier kunnen oplossen. Het belangrijkste is dat de mensen die een kaartje kochten hun geld terugkrijgen.' Hun geld is er allemaal nog, verzekert Chevalier. 'Het staat op een zogenaamde kwaliteitsrekening, waar niemand aan mag komen.' 

Voor de mensen die daarna nog komen wordt het een kweste van pech, zegt Chevalier. Hun claims komen in handen van een bewindvoerder, die gaat bekijken welke andere vorderingen er zijn op de stichting Cultuur&Sport Maarn Maarsbergen, de rechtspersoon die Chevalier en mede-organisator Liesbeth Zijlstra oprichtten om het feest te organiseren. 

Naast claims van de artiesten zelf -die willen alsnog hun honorarium- zijn dat wat kilometervergoedingen van leveranciers die voorwerk deden en vooral Cees Chevalier zelf, die verwacht 'voor een aardig bedrag het schip in te gaan'. 'Ik heb er heel veel geld in gestopt, het zal nog moeten blijken wat ik daar van terugzie.' Om alles netjes te laten verlopen heeft Chevalier een notaris en advocaten bij de zaak betrokken. 'Er zitten nogal wat juridische haken en ogen aan.'

Chevalier zegt al twee maanden samen met Zijlstra lange werkdagen te maken met het handmatig invoeren van adressen en rekeningnummers op eindeloze lijsten. 'We moeten alles stuk voor stuk checken en weer crosschecken. Het is een gruwelijke klus. Morgen gaat er nog een mail uit aan alle mensen, over wanneer ze hun geld krijgen. Daarvoor moeten we al die mailadressen weer invoeren.'

Eigenlijk is het al een jaar lang een dagtaak, zegt Chevalier. 'Maar dat is all in the game, als je zoiets doet. Al moet ik zeggen dat als ik dit vantevoren had geweten ik er nooit aan was begonnen.'

Het idee voor het feest werd geboren in januari 2013, toen Chevalier Ilse de Lange tegenkwam op een nieuwjaarseceptie en haar gekscherend vroeg te komen optreden op het jubileumfeest van de plaatselijke hockyeclub. Dat idee groeide uiteindelijk uit uit tot een groot Maarns muziekfeest afgelopen juni. Omdat Chevalier toen ook al onvoldoende kaarten verkocht werd het feest verplaatst naar augustus in het naburige Maarsbergen.  

Om de meerkosten van de verplaatsing goed te maken moest het aantal betalende bezoekers groeien van 10.000 tot 13.000. Dat is dus niet gelukt. Naast de 5600 kaartjes raakte Chevalier nog eens 2000 kaarten kwijt via opties aan 'grote partijen'. Een laatste reddingspoging via website Vakantieveilingen mocht ook niet baten. 'Hoeveel die kaarten kostten? Weet ik niet meer, maar het was niet veel. Dat was een van de redenenen dat we het moesten stoppen, omdat die opbrengsten zo tegenvielen.'

 

UPDATE:
Kaartjeshouder kunnen nog tot vanavond hun claim indienen. Volgende week ontvangen ze allemaal hun restitutie, zo schrijft de stichting op 15 oktober in een mail aan alle bij hen bekende kopers van kaartjes:

Geachte heer of mevrouw,
Wij hebben uw verzoek om restitutie van de door u betaalde entreegelden ontvangen. Waarvoor onze dank.
Om iedereen de gelegenheid te geven een restitutieverzoek in te dienen hadden wij als stichting een deadline van 21 september jl. aangehouden. Helaas blijkt deze termijn in de praktijk te krap om alle verzoeken adequaat te kunnen verwerken. We worden geconfronteerd met valse verzoeken om teruggave van aankoopbedragen. Verzoeken met foutieve klant- en ticketnummers en meer terugvragen dan wat is gekocht. Dit moet allemaal gecontroleerd worden hetgeen ons heel veel tijd kost.
Bovendien heeft nog niet iedereen zijn of haar verzoek ingediend. Als stichting willen we iedereen zijn of haar aankoopbedrag restitueren. Terugbetaling van alle ticketgelden moet in één keer aan iedereen plaatsvinden en kan niet plaatsvinden op basis van individuele betalingen.  
We hebben in overleg met onze notaris besloten om de termijn waarbinnen een verzoek kan worden ingediend te verlengen tot 23 oktober as. In de daarop volgende week ontvangt u uw aankoopbedrag retour op uw rekening. U ontvangt hiervan bericht van ons.
Onze verontschuldigingen voor de overlast en hopen op uw begrip in deze.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
De organisatie Three Times a Lady (SCSMM)