Driebergen

Snelwegboerderij H26 moet wel wat opbrengen

hoofdstraat26II

Snelwegboerderij Hoofdstraat 26 moet tenminste de boekwaarde opbrengen. Plus de kosten die de gemeente sinds de aankoop heeft gemaakt.

Dat maakte projectleider Peter van der Velpen gisteren bekend. Volgens Van der Velpen moeten de boerderij en de zeven hectares rondom minimaal de boekwaarde opbrengen, aangevuld met de kosten die de gemeente sinds de aankoop in 1998 gemaakt heeft. 'De nieuwe wethouder zegt: ik wil er niets op toeleggen. Dat is een verschil met de de vorige wethouder. Die zei: nouja, misschien mag het voor minder weg als we daarmee een mooi project terugkrijgen.'

Wat de boekwaaarde is en welke kosten er gemaakt zijn houdt de gemeente geheim, hoewel een bedrag van €1,5 miljoen regelmatig klinkt. Zeker is in elk geval dat die kosten met minimaal een ton zijn gestegen vanwege het participatieproject, dat twee jaar geleden is opgezet om bewoners te laten meepraten over de toekomst van snelwegboerderij Hoofdstraat 26. De boerderij en zeven hectares rondom liggen op een strategische en potentieel erg lucratieve locatie: pal naast de A12, vlakbij NS-station Driebergen-Zeist, en op korte afstand van verscheidene grote, landelijke kantoren. 

Geheim

Gisteren was de vierde aflevering van de participatie, met behalve ambtenaren en pojectleiding slechts negen deelnemers, waarvan tweederde afkomstig uit een politieke partij of belangengroep. Ofschoon onuitgenodigd en niet welkom, werd de pers uiteindelijk niet geweerd van de bijeenkomst, omdat -behalve de projectleiding en gemeente zelf- geen van de aanwezigen bezwaar maakte.

Van der Velpen wilde de bijeenkomst naar eigen zeggen geheim houden vanwege 'zorgvuldigheid naar elkaar'. Pas morgen licht Van der Velpen de initiatiefnemers -de potentiele kopers van de boerderij- in over de uitkomsten van het participatieproject, maar die zouden dat dan al ongecensureerd via de media hebben kunnen vernemen. 'Wat doet dat met een initiatiefnemer, als die dat al eerder in de krant leest.'

De groep participanten sleep gisteravond verder aan de randvoorwaarden waarbinnen de kopers de boerderij mogen ontwikkelen. In de eerdere bijeenkomsten werden de sectoren horeca, retail en automotive al uitgesloten. Wel is er plaats voor een modern soort landgoed -omschreven als 'een overtuin' van het tegenover gelegen landgoed Bloemheuvel- met daarop kleinschalige, extensieve activiteiten, 'passend bij het karakter van de Stichtse Lustwarande'.

Corset

Zeker is dat de boerderij en bijgebouwen energieneutraal moeten worden en de akkers rondom plaats moeten bieden aan een ecologische verbindingszone, om de faunatunnel onder de A12 te verbinden met een nog aan te leggen faunatunnel onder de N225, naast het hertenkamp. Ook moet er een weg komen die toegang biedt aan het nog te bouwen parkeerterrein van Triodosbank aan de Odijkerweg. Het begrip agrarisch bleef na een lange semantische discussie staan, ofschoon dat volgens sommigen ook ruimte zou bieden aan een grote ligstal.

Onduidelijk bleef verder hoeveel vierkante meters de nieuwe eigenaar mag bijbouwen en of er nog een parkeerplaats met tweehonderd plaatsen bijmoet: een wens van een vorige gemeenteraad. Meerdere participanten moesten uiteindelijk concluderen dat de randvoorwaarden eigenlijk uitmonden in een nogal strak corset. 'Het lijkt erop dat er niets overblijft,' aldus een van de participanten,' dus dan valt er ook weinig te verdienen.'

Hoe zwaar die randvoorwaarden bij verkoop gaan meetellen is nu de vraag. Van der Velpen benadrukte dat het gemeentebestuur de randvoorwaarden zelf gaat wegen, en dat de randvoorwaarden uit de participatie daarbij misschien wel erg weinig gewicht krijgen. 'De keus kan dus ook voor geld zijn. Dan heb ik geen zin om bezig te zijn met mooie dingen. Dan ga ik nu liever naar huis,' aldus een van de aanwezigen.

Pas na 2020

Onduidelijk bleef ook wie de uiteindelijke keuze maakt voor een koper en wie er uberhaupt mogen bieden op de boerderij. De groep kopers is vooralsnog beperkt tot de groep oorspronkelijke initiatiefnemers, waaronder bedrijven als Intratuin, Abbing, Hoogenraad, Burgerking, Sandenburg, Bochane, een groep ambachtslieden, een slager, een groep agrariers met plannen voor een vergistingsinstallatie en een aantal onbekende projectontwikkelaars.

Wel duidelijk is dat het voorlopig zover nog niet komt, omdat prorail de helft van het terrein tot 2020 nodig heeft als opslagterrein en bezinkbassin voor de bouw van het nieuwe NS-station. Mogelijk dat ook de bouwer van de tunnel onder het spoor -dat moet volgend jaar beginnen- en de bouwer van de parkeergarage van het terrein gebruik willen maken. Anders dan totnogtoe beweerd komt dat opslagterrein niet achterop het terrein, maar pal aan de Hoofdstraat. Het terrein achter de boerderij wordt de komende jaren een tijdelijke parkeerplaats.