Heuvelrug

Hoogenraad mag op Heuvelrug blijven. ‘Geen haatgevoelens.

Takel- en transportbedrijf Hoogenraad mag zijn bedrijf verplaatsen naar de Leersumse Maarsbergseweg. Dat heeft het nieuwe college van benw besloten.’Er kan veel niet, maar het gaat erom dat je kijkt wat er wel kan,’ aldus wethouder Boonzaaijer, die met het besluit een ‘ereschuld’ zegt in te lossen. Hoogenraad: ‘Ik heb geen haatgevoelens, daar schiet je niets mee op.’

Heel nieuw is het college niet meer, maar het verrast wel met dit besluit, waarmee een einde komt aan een lange zoektocht van Hoogenraad naar een nieuwe bedrijfslocatie. En aan een jarenlang voortslepend conflict met de gemeente. Waarin harde woorden vielen, en tenslotte een rechter tussenbeide moest komen.

Takelaar Wijnand Hoogenraad zegt blij te zijn met het besluit. ‘Mag wel he, na veertien jaar. Maar ik sta nog niet te juichen hoor, eenvoud siert de mens.’  Hoogenraad is na het besluit gebeld door wethouder Gerrit Boonzaaijer, dat het college unaniem hiertoe heeft besloten. ‘Anders had ik weer bij de rechter gezeten.’

Boonzaaijer zegt blij te zijn een ‘ereschuld’ te kunnen aflossen. ‘Zo’n lang dossier, daar moet je wat van maken. Er kan veel niet, maar het gaat erom dat je kijkt wat er wel kan. Voorheen keek men daar anders naar. Nu hebben we gekeken: hoe kunnen we het zo doen dat het wel past.’

Hoogenraad kocht de oude geldkistenfabriek al begin deze eeuw, om zijn takel- en transportbedrijf uit de kern van Leersum heen te verhuizen. Daar zorgt het moeilijke gedraai van het zware materieel van Hoogenraad voor opstoppingen en gevaarlijke situaties.

Maar eerst de gemeente Leersum, later de gemeente Utrechtse Heuvelrug vonden het bedrijf niet passen aan de Maarsbergseweg, omdat het in een te hoge milieucategorie zou vallen, de monumentenstatus van de oude fabriek tezeer geweld aan zou doen en het gemanoevreer ook aan de Maarsbergseweg voor gevaarlijke toestanden zou zorgen.

Die bezwaren zijn volgens Boonzaaijer nu weggegnomen, in overleg met de provincie. Er komt een opslagloods achter de fabriek, zodat het milieutechnisch wel door de beugel kan. De monumentale delen van de fabriek blijven gehandhaafd. En het verkeersprobleem wordt opgelost door het zware materieel een lus te laten maken via de rotondes aan beide zijden van de Maarsbergseweg.

‘Dat kan best,’ zegt Hoogenraad, die heeft geweigerd een bijdrage te geven van een ton om de Maarsbergseweg rond zijn bedrijf aan te passen. Wel is afgesproken dat als er toch verkeersproblemen opdoemen de weg alsnog wordt aangepast. ‘Maar dat is helemaal niet nodig, de jongens rijden gewoon om via de rotonde. Uiteindelijk kom ik er nu dus toch, onder precies dezelfde voorwaarden als veertien jaar geleden.’

Hoogenraad zocht vanwege wat hij ‘de tegenwerking van de gemeente; noemt het afgelopen decennium naar alternatieve locaties. Het opslagterrein van Opijnen tussen Leersum en Doorn passeerde de revue, net als de locatie Hoofdstraat 26, vlak naast de A12 in Driebergen. Maar ook daar zou het takelbedrijf niet passen. Het conflict leidde tot onwerkbare relaties, met bestuurders die verstarden zodra de naam viel van Hoogenraad, die scheldwoorden niet altijd schuwde.

Uiteindelijk stapte Hoogenraad naar de rechter, met een claim van anderhalf miljoen. Die rechter besloot tot mediation, met de voorwaarde dat de gemeente zou meewerken aan een oplossing. Dat dit dezelfde oplossing is die Hoogenraad al veertien jaar geleden aandroeg wekt verbazing.

‘Ik snap de verwondering,’ aldus Boonzaaijer, die in zijn jaren als SGP-raadslid vaak opkwam voor Boonzaaijer, net als huidig coalitiegenoot CDA. ‘Laat ik het zo zeggen; het sentiment rondom Hoogenraad was niet echt gunstig. Maar we kregen van de rechter de opdracht: werk mee aan oplossingen, en daar zijn we mee aan de slag gegaan. In het college ging dat uiteindelijk heel makkelijk.’

Dat de dreigende schadeclaim daarbij heeft geholpen wil Boonzaaijer niet bevestigen. ‘Dat mag je in bestuurdersland niet aan elkaar koppelen. Maar ik ben blij dat we deze ondernemer nu kunnen helpen, dat een monumentaal pand weer een bestemming heeft gekregen en we een bijdrage kunnen geven aan de ondernemerstevredenheid in deze gemeente.’

Hoogenraad is voorzichtig, er kunnen nog zes weken lang bezwaren worden ingediend en ook kan de gemeenteraad nog roet in het eten gooien. Verder moet de huidige bedrijfslocatie verkocht aan projectontwikkelaars die er woningen gaan bouwen. ‘Het zal nog wel een paar jaar duren.’

Hoogenraads gevoelens over ‘de gemeente’ zijn nog maar weinig verzacht. ‘Misschien komt dat nog, een ander gevoel. Maar ik heb geen haatgevoelens hoor, daar schiet je niets mee op. Gerrit is gekomen en die heeft de kar vlot getrokken. Maar het had wel ietsje sneller gekund dan veertien jaar. Ik heb er nachten wakker van gelegen.’ 

Lees vast over de geschiedenis van dit dossier:

Hoogenraad moet wijken voor ‘hoger belang’
Takelbedrijf Hoogenraad naar ombudsman
Hoogenraad dagvaardt Heuvelrug
Opnieuw harde woorden in kwestie Hoogenraad
Gemeente en Hoogenraad naar mediator