Driebergen

Toch maar geen rotonde bij Bosstraat

Wethouder Veldhuizen wil twee ton besparen door een geplande rotonde te schrappen uit het reconstructieplan voor de Driebergse Hoofdstraat. Ook een rotonde bij de Hogesteeg komt er toch niet.

En weer ligt er een nieuw plan voor de Driebergse Hoofdstraat op tafel. Het vorige was van 2014. Dat plan was weer een afgeleide van een ambitieus plan uit 2013, dat ruim €4 miljoen moest kosten en waarin drie nieuwe rotondes stonden ingetekend. Daar blijft er geen enkele van over. Niet bij Bosstraat, niet bij Hogesteeg. De rotonde Buzziburglaan werd vorig jaar al geschrapt.

Twijfel is er nog over de rotonde bij de kruising Hoofdstraat-Bosstraat. Over die rotonde wordt al decennia gesproken. Telkens vinden bestuurders het te duur, of is er volgens de ambtenaren geen plek voor. Wel is de kruising driemaal gereconstrueerd, tot frustratie van de Driebergse bevolking. Die ondervond er de nodige overlast van, maar kreeg er weinig overzicht en veiligheid voor terug.

Onder wethouder Homan dreigde de rotonde er alsnog te komen. In een lang en veelbezocht participatietraject leek de Driebergse bevolking de rotonde af te dwingen. ‘Als de mensen willen dat er een rotonde op de kruising Hoofdstraat-Bosstraat komt, dan is dat een duidelijk signaal,’ aldus Homan september 2013, waarmee Homan zijn ambtenarenkorps trotseerde, en daarmee waarschijnlijk ook zijn afgang inleidde.

Maar de nieuwe wethouder Veldhuizen vindt de rotonde toch niet nodig -voor veiligheid noch doorstroming- vanwege de aanleg van een nieuwe serie verkeerslichten vijftig meter verderop, met ook nieuwe stoplichten naar de beide parkeerplaatsen. Veldhuizen: ‘We denken dat als je ‘m daar goed hebt, je ook op de Bosstraat geen rotonde nodig hebt.’

Geldgebrek

Het schrappen van de rotonde is voornamelijk ingegeven door geldgebrek, geeft Veldhuizen toe: ‘We hebben meegenomen wat er meegenomen kon worden. We hebben een budget, en in dit college is budget redelijk bepalend voor de lengte van de polsstok.’ Geen rotonde levert een direct voordeel van twee ton op, zegt Veldhuizen. Het plan zonder rotondes kost €1,7 miljoen.

Daarbij komt nog dat het te verkopen gemeentekantoor aan de Bosstraat in waarde zou dalen, omdat een rotonde een stukje grond van het perceel zou afsnoepen. Over de verkoop van het kantoor is wethouder Boonzaaijer nog altijd in onderhandeling met projectontwikkelaar Grootheest uit Ede. Die tekent nu een plan voor een nieuw appartementencomplex, waarbij de complicerende brandweerkazerne -die moet daar blijven- ietsje verschuift naar de Hoofdstraat toe.

Vanavond informeert de gemeente de Driebergse bevolking over het plan. Mocht het schrappen van de rotonde in Driebergen slecht vallen, kan de gemeenteraad alsnog kiezen voor een rotonde. Ook moet er gekozen worden tussen een stoplicht of een asverlegging op de gevaarlijke kruising Hogesteeg-Oranjelaan-Hoofdstraat. Daar stond aanvankelijk een rotonde ingetekend, maar een onwillige particulier weigert de benodigde grond te verkopen.

Stoplichten bij Hogesteeg

Een asverlegging zou de zichtlijnen verbeteren en de snelheid uit het verkeer halen, maar zou ten koste gaan van een groep monumentale eiken. Een serie verkeerslichten zou ten koste gaan van doorstroming, maar wel de veiligheid flink verhogen op het kruispunt. Dat daar veel ongelukken gebeuren wordt overigens ontkend door de plannenmakers.

In het plan komen verder verbeterde oversteekplaatsen en nieuwe zijweg- en inritconstructies. Het asfalt over het Rijsenburgse Kerkplein wordt voorzien van een print dat de weg moet laten lijken op de klinkers op de rest van het oude plein, dat vorig jaar al een opfrisbeurt kreeg.

Aanleiding voor de reconstructie van de Hoofdstraat is een aantal ongelukken met fietsers, waarvan sommige met dodelijke afloop. Om daar een einde aan te maken worden alle fietspaden langs de weg verbreed en verhoogd, waarbij fietsers de ruimte zullen moeten delen met voetgangers.

Tegen het advies van de Fietsersbond in worden de nieuwe fietspaden niet in rood asfalt, maar opnieuw uitgevoerd in klinkertegels. Die zouden volgens het plan zorgen voor meer ‘fietscomfort’. Automobilisten krijgen een nieuwe laag ‘stil’ asfalt.

NB Klik op de plaatjes voor de volledige pdf’s

Lees ook:
Moties uitgelicht. Numero 3: Motie Hoofdstraat nu
Opknappen Hoofdstraat op lange baan
Gemeente kiest voor ‘voldoende’ oplossing Hoofdstraat

Rotonde Bosstraat terug op agenda; UPDATED
Nieuwe Hoofdstraat: autoverkeer in keurslijf
4,2 miljoen voor Driebergse Hoofdstraat