PS'15; persberichten en ingezonden

Mobiliteit en economische ontwikkeling op weg naar 2030

(ingezonden door D66)
Het thema van dit Politiek Café, georganiseerd door de D66 afdelingen Utrechtse Heuvelrug, Rhenen en Wijk bij Duurstede , trok op maandag 9 februari 2015 een volle zaal in Café Restaurant Buitenlust in Amerongen.

Voorzitter Michiel Otto van Utrechtse Heuvelrug mocht aanwezigen uit alle genoemde gemeenten, van andere politieke partijen en ‘gewone’ belangstellenden welkom heten.

Tijn Dries, kandidaat no. 13 op de D66 lijst voor de Provinciale Staten, behandelde het thema mobiliteit met het accent op de provincie Utrecht. Utrecht ligt centraal, is aantrekkelijk om te wonen en is sterk in kennis en cultuur. De provincie is niet voor niets uitgeroepen tot de meest competitieve regio van Europa. De provincie heeft een taak bij het beheer, herinrichting en onderhoud van regionale wegen, stelt eisen aan het openbaar vervoer. Ook heeft de  provincie een sleutelrol ten aanzien van de fiets. Tijn pleitte voor duurzaam investeren, bijv. in snelle fietspaden , voor het delen van kennis en het bundelen van krachten om zo ontwikkeling, innovatie en leefbaarheid te stimuleren.

Kees Verhoeven, Tweede Kamerlid voor D66, benadrukte dat mobiliteit voor alle gebieden van groot belang is. Nederland moet investeren in groei: houdbare , eerlijke groei die duurzaam is, eerlijk verdeeld wordt en de aarde niet uitput. We moeten mondialiseren en digitaliseren om onze export te kunnen behouden, ruimte bieden aan initiatieven en ondernemerschap en zorgen dat de economie in beweging blijft. Hij stelde dat we over 20 jaar geen auto meer rijden, de ‘driverless car’ zal dan voor een goede doorstroming van het verkeer zorgen! Hij voorzag een verdere ontwikkeling van de deeleconomie, bijv. via internet afspreken om elkaars spullen te gebruiken.

Onder leiding van raadslid Erwin Kamp werd geanimeerd gediscussieerd over prikkelende stellingen. Het Vlieland model, alleen auto’s van inwoners toelaten om de natuur te behouden, mocht zich niet in veel aanhangers verheugen. Daarentegen maakte het voorstel om station Maarn op te heffen en een goede buslijn naar Driebergen/Zeist in te stellen een aardige discussie los, waarna  er ongeveer evenveel voor- als tegenstanders bleken te zijn. Voor leegstaande winkelpanden in de dorpen, vond men, moet een andere bestemming gevonden worden. Snelle fietspaden waren voor veel aanwezigen zo belangrijk, dat zelfs natuur en groen daarvoor zouden moeten wijken. Het waren dus prikkelende stellingen.