Heuvelrug

Gemeentetelefoon roodgloeiend om belastingaanslag

De rondzending van de gemeentelijke belastingaanslag zorgde vorige week voor piekdrukte in de telefooncentrale van de gemeente Utrechtse heuvelrug.

Het klantcontactcentrum KCC kreeg binnen twee werkdagen 1500 telefoontjes te verwerken. Wethouder Van Dongen toont zich desondanks tevreden. ‘Ik vond het spannend. Je verzend aanslagen en denkt: wat gaat er gebeuren, want {mprestriction ids=”*”}dat kun je niet helemaal voorspellen. Vijftienhonderd is best veel, meer dan voorgaande jaren. Maar ik ben tevreden, want we konden de hoeveelheid telefoontjes goed aan.’

Hoeveel telefoontjes er in de daaropvolgende dagen zijn geweest is Van Dongen nog niet bekend. Wel dat de meeste telefoontjes infomatieaanvragen betroffen. Achterop de aanslag stond alleen het gemeentelijk telefoonnummer vermeld, voor vragen over machtigingen en kwijtschelding. ‘We hadden de informatiepakketjes klaarstaan, die zijn de mensen toegstuurd.’

De vragen betroffen volgens Van Dongen nauwelijks de verhoging van de OZB, die dit jaar met 12,5% steeg, en al helemaal geen vragen over de afvalstoffenheffing. Die is na een flinke verlaging in het vorige verkiezingsjaar dit jaar weer op het oude peil gebracht. De twee verhogingen samen zorgden in menig huishouden voor fikse toenames, maar daar is niet veel over gebeld, zegt Van Dongen.

Wel waren er veel technische vragen. ‘Over meerpersoosnhuishoudens die eenpersoonshuishoudens geworden zijn, vragen van mensen die net verhuisd zijn. Die moet je uitleggen dat 1 januari de ijkdatum is.’ Vanwege het aantal vragen vindt Van Dongen dat er nog beter gecommuniceerd moet worden. ‘Over de opbouw van de belasting, hoe het in elkaar zit. Dat heb ik misschien toch niet goed genoeg uitgelegd.’ {/mprestriction}