Heuvelrug

1 April; Niks glasklikoos, niks Driebergen aan Zee

Het zat er een beetje in. Driebergen aan Zee was een grap. En de vijfde (glas)kliko: ook een grap.

Gisteravond was de pre-launch van Driebergen aan Zee, een project waar half Driebergen en de ganse media intuinde. De initiatiefnemers -met voorop reclameman Jan de Winter en boomhuttenbouwer Jan van der Bijl, in hun kielzog nog een hele reeks Driebergse ondernemers- gingen middenin de avondspits gezamenlijk op de foto en dronken een borrel. 

En ze lieten de aap uit de mouw: er is en komt helemaal geen Driebergen aan Zee, dat was een grap. Hoewel, niet helemaal: het zandstrand dat de andere helft van Driebergen tussen de teentjes door wilde laten stromen onder het genot van een smoothie of cocktail met uitzicht op de dagelijkse congestie van automobielen, dat is te koop. Voor een euro per zakje steun je dan de lokale speelweek.

Burgemeester Naafs -die al in november op de hoogte was gebracht en gisteravond ook acte de presence gaf- zei het hele spektakel wel te kunnen waarderen. Net als de grap van de gemeente zelf: de vijfde kliko, voor glas, met wel drie compartimenten. Die grap was al vrij snel na rondzending van het persbericht doorgezaagd door oplettende lezers. Toch werd het nieuws opgepikt en breed verspreid.

De redacties van zowel AD als Stichtse Courant -ook zij tuinden erin- zeiden de grap niet te kunnen waarderen, omdat informatie vanuit de gemeente betrouwbaar dient te zijn. Oude mensen zouden door het verhaal op het verkeerde been kunnen worden gezet. Ook intern schijnt de grap in de gemeentelijke organisatie te hebben gezorgd voor discussie, dus is het de vraag of er een herhaling komt.

Afgelopen week belden nog twintig inwoners de gemeente, zij wilden wel meedoen aan de pilot vijfde kliko. ‘We zullen hun terugbellen en uitleggen dat het een grap was. En we sturen hun een attentie,’ aldus Naafs.