Heuvelrug

AH Doorn creeert rust rond verwarde klant

Het Doornse filiaal van AH ontvangt als allereerste supermarkt van Nederland het certificaat dementievriendelijk. Misschien zelfs wel van de wereld. ‘We moeten er gewoon over doen.’

Ook ik heb een spiekbriefje nodig, zegt Nico Spierenburg, filiaalmanager van de Doornse AH, als hij moet speechen nadat hij de oorkonde in ontvangst heeft genomen. ‘En ik weet inmiddels dat ik me daar niet voor hoef te schamen, zeker niet hier in Doorn.’

Burgemeester Naafs gebruikt veelvuldig het woord ‘gewoon’ in zijn bijdrage, omdat dementie in de sterk vergrijsde gemeente Heuvelrug een keihard gegeven is en we dat gewoon moeten accepteren. ‘Over dementie moeten we niet ingewikkeld doen, want de groep gaat nog groter worden dan die nu al is. Dementie hoort er gewoon bij.’ 

Het is dringen onder het partytentje van de AH, dat genodigden en pers uit de regen houdt. Er is veel pers; vooral fotograferend, twee of drie met een blocnootje en nog wat filmploegen, waaronder de NOS. Met vooral oog voor staatssecretaris Van Rijn, die hier de aftrap houdt van een landelijke campagne voor meer begrip voor dementie.

Behalve pers zijn er partners, mantelzorgers, professionals, beleidsmakers, bestuurders en veel communicatiepersonen. Er liggen ook buttons waarmee je je een vriend toont van dementie. De oplossing is begrip tonen en rust en tijd nemen, zegt iedereen. Dat moeten we soms nog wel leren.

En die sleutel heeft niet iedereen altijd onder handbereik. Een gepensioneerd huisarts die lang zijn dementerende vrouw verzorgde voegt de staats nog wel even een beschaafd verwijt toe: ‘Mijn collega’s zijn zoveel bezig met hun administratie dat ze geen extra tijd meer hebben voor zulke patiënten.’

Staats Van Rijn doet ook een button op voordat hij het vignet dementievriendelijk op de glazen schuifdeur plakt, samen met filiaalmanager Spierenburg. Die looft zijn 192 medewerkers, die zich ‘onvoorwaardelijk verdiepten in dementie’. Door cursussen ‘herkenning en erkenning’ weten zij hoe ze dementerende klanten zich koning en koningin kunnen laten voelen. ‘Door rust en geduld te bewaren. Door ongeduldige klanten in de rij erachter naar een andere kassa te begeleiden.’

Dan is het tijd voor de filmploegen om Van Rijn even apart te spreken. Van de chef van de filiaalmanager hoort Hillridge intussen dat het in essentie om klantvriendelijkheid draait. Zo heeft het personeel vanochtend nog een door de overvloedige regen verraste klant -nog gekleed in korte broek-  met paraplu begeleid naar de auto. En is er een AH-vestiging in Vught die te maken heeft met veel slechtziende klanten, wat per saldo veel meer tijd kost.

Van de mevrouw die  personeel opleidt in herkennen en erkennen van dementie begrijpen we dat de Doornse AH de afgelopen maanden is bezocht door mystery guests die hun portefeulles, pincodes of gewoon algeheel de kluts kwijt waren. AH Doorn scoorde daarbij 75%. Dat is kennelijk hoog, want daar is de mevrouw heel trots op en erg blij mee.

Een exploitant van een recreatiepark in Overijssel prijst zijn unieke zorgvakanties voor dementerenden nog even aan, met personeel dat louter rust uitstraalt. Om maar te illustreren dat dementie ook heus een groeimarkt is. Een dementievriendelijke juwelier uit Huizen zet daarbij nog wel even een kanttekening: ‘Als een klant zijn vijfde gouden horloge komt kopen. Ik weet dat het gewoon gebeurt in Nederland, maar niet bij ons.’