Heuvelrug

Gedupeerde concertgangers Maarns feest doen aangifte

Al maanden krijgen kaartjeskoper van het geannulleerde Maarnse feest Three times a Lady hun geld niet terug. Afgelopen weekend deden ze aangifte van oplichting. ‘Komende week krijgen ze hun geld,’ belooft organisator Chevalier, gevangen tussen rechtszaken, claims en bedreigingen.

Het feest -met onder meer optredens van Ilse de Lange en Ruth Jacott- stond oorspronkelijk gepland voor 14 juni, maar werd verzet naar 29 augustus toen bleek dat er te weinig kaarten verkocht waren. Om dezelfde reden ging het feest uiteindelijk nooit door. De duizenden kaartjeskopers zouden hun geld terugkrijgen. Eerst in september, toen in oktober, later in november.

Afgelopen weekend heeft een groep kaartjeskopers aangifte gedaan van oplichting, omdat ze hun geld -soms honderden euro’s- ondanks herhaalde beloftes nog altijd niet hebben teruggekregen. Ze zijn bang dat organisator Cees Chevalier er met het geld vandoor is, of tijd koopt om eerst zijn eigen schulden uit het naderende faillisement te claimen.

‘Komende week krijgen ook die mensen hun geld terug,’ zegt Chevalier, die naar eigen zeggen al maanden elke avond honderden rekeningnummers invoert voor restitutie, maar er gemiddeld veertien weer terugkrijgt wegens incomplete gegevens. Die  vervolgens opnieuw verwerkt moeten worden.

‘Een draak van een karwei,’ zegt Chevalier, omdat er ook spookclaims bij zitten, en claims van mensen die hun reserverings-, verzekerings en zelfs reiskosten vergoed willen zien. ‘Ik heb daar een boel gezijk over gehad. Het systeem is zo lek als een mandje, mensen die nooit een kaartje hebben gekocht. En er komen nog steeds verzoeken binnen. Die moeten we allemaal toetsen.’

In totaal hebben Chevalier en zijn vrijwilligers 7900 verzoeken om restitutie moeten verwerken, bevestigt ook mede-organisator Zijlstra. Chevalier stuurt vandaag of morgen de laatste 1811 rekeningnummers naar de bank. Dat zijn de kaartjes die via reseller Ticketpoint zijn verkocht. ‘Donderdag of vrijdag is dat afgewikkeld en gaan die lijsten naar de bank,’ aldus Chevalier.

Dat het zo lang duurt heeft ook te maken met de verschillende resellers, die commissie claimen en reserveringskosten bij de organisatie leggen. Chevalier heeft een aantal malen voor de rechter gestaan, uiteindelijk is er een schikking getroffen. Ook hebben de managements van de artiesten wekenlang beslag laten leggen op zijn persoonlijke rekeningen. Dat beslag heeft de rechter weer opgeheven.

‘Een eindeloos drama,’ aldus Chevalier, die zelf voor ‘een dikke vijftien mille’ het schip zegt in te gaan. ‘Maar we hebben beloofd het geld terug te betalen dus dat gaan we doen.’ Dat het zo lang duurt vindt Chevalier zelf ook vervelend. ‘Dan breekt de pleuris uit, ik snap dat wel. Als ik een kaartjeskoper was zou ik ook boos zijn.’

Verdachtmakingen als zou hij een oplichter zijn wijst Chevalier resoluut van de hand. ‘Ik had ook faillisement kunnen aanvragen, maar dat zou wel heel dom zijn. Dan heb ik heleboel boze mensen in het dorp lopen en vinden ze je allemaal een oplichter en fraudeur. Dat doen ze nu ook al. Maar ik neem geen enkel risico. Als de prijs is zo genoemd te worden: so be it.’

Alles beter, zegt Chevalier, dan dat de managements achter de geheime kwaliteitsrekening komen waar de kaartgelden veilig zijn opgeborgen. Daarom wil Chevalier ook de betrokken juristen en notaris niet noemen. ‘Dan springen de managers ons op de nek, wordt er beslag gelegd, moeten we alles uitkeren en is er geen geld meer voor de kaartjeskopers.’

Ontgoocheld is Chevalier wel dat een enkele kaartjeskoper op aggressieve wijze verhaal is komen halen. ‘Ik heb hier iemand gehad die heeft mijn gezin bedreigd. Die doet het voorkomen dat als je maar dreigt je je geld terugkrijgt. Die persoon hebben we in overleg alvast betaald.’

Chevalier zegt de onderneming die bijna twee jaar geleden zo mooi begon volkomen onderschat te hebben. ‘Dat geef ik ruiterlijk toe. Maar dat is wat anders dan verduisteren of frauderen. We hebben altijd open gecommuniceerd, we hebben niks te verbergen.’

Als de laatste kaartjeskopers zijn terugbetaald wacht Chevalier nog de managers van de artiesten. ‘Die nu ook heel vervelend doen. Maar dan gaan we om de tafel en komt alles goed.’