Heuvelrug

Gemeenteraad lokt inwoners met reclamefilmpje

Om haar ‘nieuwe werkwijze’ beter een de man te brengen laat de Heuvelrugse gemeenteraad een reclamefilmpje maken.

Het filmpje wordt dezer dagen in etappes geschoten door Prezz VideoPR, een lokaal bedrijf dat veelal reclamefilmpjes en bedrijfsvideo’s maakt. Prezz maakte vorig jaar in de aanloop naar de gemeenteraadsverkieizngen ook de presentatiefilmpjes van de lokale VVD-kandidaten.

Doel van het filmpje is volgens voorlichter Ellen Lodder het in beeld brengen van de nieuwe werkwijze van de gemeenteraad. Die probeert sinds februari nadrukkelijker en eerder in het besluitvormingsproces in contact te komen met belanghebbenden, die aan ronde tafels kunnen komen inspreken.

Het Doornse gemeentehuis

Ook wil de gemeenteraad vaker vergaderen op locatie, zoals bijvoorbeeld morgenavond gebeurt op uitnodiging van basisschool Ontdekkingsreis, die al sinds de oprichting in noodlocaties huist. Morgenavond zullen ouders, leraren en directie van de school in diezelfde noodlocatie een groter nieuwbouwplan bepleiten dan het vernieuwbouwplan dat nu gepland staat.

Over de successen van de nieuwe werkwijze lopen de meningen nogal uiteen. Kort na de start verscheen al een lovend artikel, maar dat bleek geschreven door een van de architecten van de nieuwe werkwijze zelf. Volgens critici is het vergaderproces ontaardt in een onoverzichtelijk geheel, met chaotische vergaderingen en ontbrekende verslaglegging die het volgen van de lokale politiek er niet eenvoudiger op maakt.

 

Vorig jaar mei: Het nieuwe bestuurscollege presenteert zich aan de gemeenteraad

Volgens voorlichter Lodder ervaren inwoners de nieuwe werkwijze echter als toegankelijk. ‘Het moet zich allemaal nog een beetje zetten, veel kan nog beter. Maar dat is wel wat we horen van mensen; dat het toegankelijker is geworden.’ Die toegankelijkheid in beeld brengen is een van de redenen voor het filmpje, zegt Lodder. ‘We willen ook laten zien hoe mensen in contact kunnen komen met de gemeenteraad.’

Het filmpje is volgens Lodder een idee van burgemeester Naafs, die er €2200 voor uittrekt. De gemeente wil het filmpje in april verspreiden via haar eigen Youtube-kanaal.

%d bloggers liken dit: