De ideale oplossing is er niet

IMG 2685

Op zoek naar oplossingen voor de vele knelpunten schuifelde een groepje mensen zaterdag over de Hoofdstraat. Met de mutsen tot over de wenkbrauwen.

Het is ijzig koud als het slingertje mensen zich over de stoep verplaatst. Voorop een communicatiemedewerker, achteraan de projectleider, allebei in een reflecterend jasje. Ertussenin een medewerker verkeer, en een zestal aanwonenden. Joris Jansen – de extern aangetrokken projectleider- noteert alle opmerkingen op zijn blok. 'Hier is het fietspad ook veel te smal,' roept een slechtziende man. 'Maak nu gewoon zebrapaden van alle oversteekplaatsen,' zegt een moeder die de weg viermaal dagelijks met haar kinderen moet oversteken. 'En dit is de gevaarlijkste oversteekplaats,' roept een andere mevrouw, wanneer het groepje bij de Hogesteeg arriveert. Niet waar, weet Rob Jacobsen, die pal aan de oversteekplaats woont: 'Hier gebeurt nooit wat. Dus is het juist veilig.'  

IMG 2685

Dan wandelt het groepje ter hoogte van de Oranjelaan de trechter van de Hoofdstraat in, waar alle verkeer zich door Driebergen heen moet persen. Trottoirs zijn er zo smal dat je al snel op het fietspad belandt. Twee-aan twee fietsen kan eigenlijk alleen als je je op de rijweg begeeft. Dat heeft de nodige ongelukken tot gevolg, waaronder in recente jaren zelfs met dodelijke afloop. En waar het net even wat breder wordt, daar heeft de gemeente net vorig jaar de groenstrook verkocht aan de BP, zodat die er zijn reclames op kwijt kan. Geen ruimte meer dus, voor een handige uitbuiging, of een rechtsafstrook.

Reclames zijn sowieso een terugkerende klacht. Vooral de als paddestoelen opschietende lage kartonnen reclameborden zijn velen een doorn in het oog. 'Je ziet toch helemaal niet meer wat er aan komt rijden,' moppert een meneer, die onderbroken wordt door een automobiliste die haar raampje naar beneden draait, omdat het groepje schouwers haar het zicht ontneemt. Geergerd neemt ze een groen exemplaar uit het mandje met paaseitjes die een campagnemedewerker van een politieke partij haar komt aanbieden, want ook die komen zich met de Hoofdstraat bemoeien. Mopperend rijdt ze weg. 

IMG 2695

 

Projectleider Jansen blijft alles trouw opschrijven. Samen met de opmerkingen die de ruim honderd aanwezigen van de eerdere indoor-bijeenkomst al hebben gemaakt, gaat alles terug naar de tekentafels. En zeker zullen de opmerkingen verwerkt worden in de plannen voor de nieuwe Hoofdstraat, zegt Jansen. Die bestonden uit de aanleg van verhoogde fietspaden, en van een drietal nieuwe rotondes, maar dat staat sinds de nieuwe wind van inspraak waait weer op losse schroeven. Haast is in elk geval geboden. Jansen: 'Liefst knip ik het plan in zeven stukken op, zodat we belangrijke delen sneller kunnen aanpakken.'

 

IMG 2692Zoals met hoge prioriteit de verkeerschaos in het centrale deel van Hoofdstraat, rond winkelstraat Traaij, benzinepomp BP en de inrit naar de parkeerplaats. Een groot verkeersvrij vlak  -noem het plein-  met stoplichten aan weerszijden is misschien nog wel de beste oplossing, denkt iemand. 'Hhmmm. Mooi vanuit stedenbouwkundig oogpunt, maar behoorlijk tricky vanuit veiligheid,' zegt Edwin Thoen, medewerker verkeer van de gemeente, die de aantallen voertuigen opsomt die de Hoofdstraat dagelijks te verwerken krijgt. Elfduizend in het centrum, groeiend naar twintigduizend bij de A12. Het leeuwendeel is lokaal verkeer: de Driebergenaren zelf, dus rondwegen helpen niet.

ongeluk hoofdstraat

Thoen hoort alle suggesties welwillend aan, maar heeft op de meeste een vast weerwoord.'Een ideale oplossing bestaat gewoon niet. Probleem bij de aanleg van rotondes bijvoorbeeld is de draaicirkel van vrachtverkeer. Ze worden steeds groter en steeds langer. Zo lang dat het bijna iet meer te managen is.' 

Rob Jacobsen ziet het schouwspel hoofdschuddend aan. Voor je het weet ligt er weer een ultraduur plan met allereli tierlantijnen, dat jaren van uitvoering vergt. Beter dan geld over de balk smijten, vindt Jacobsen, is denken vanuit eenvoud. Hier en daar een kleine aanpassing waar het kan, en verder vooral veel controle en handhaving. 'Dat is het enige dat gaat helpen. Zet hier een flitspaal neer. Hij mag bij mij in de tuin.'  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *