Shinty wil stoplichten

shinty oversteken

Hockeyclub Shinty wil  op korte termijn eigen stoplichten langs de Hoofdstraat, anders gebeuren er ongelukken. De uitbreiding van modebedrijf McGregor biedt mogelijkheden.

Duizend leden heeft Shinty, waarvan zevenhonderd jeugdleden. Die fietsen driemaal per week naar de hockeyvelden langs de Hoofdstraat, vlakbij het NS-station. Heen is geen probleem, maar terug wel, want dan moeten de hockeyers de vierbaans N225 overbruggen. Dat was al een vrij gevaarlijk trucje, maar sinds de reconstructie rond de A12 is dat oversteken weer een stukje onveiliger geworden. 'En we willen niet dat er een ongeluk gebeurt, dus willen we stoplichten,' zegt Marieta Storm, bestuurslid van Shinty.

shinty oversteken

Waar die stoplichten precies moeten komen is haar om het even, als ze er maar komen. En daar biedt de uitbreiding van de buurman van Shinty -modebedrijf McGregor- wellicht uitkomst. McGregor mag op landgoed Bloemheuvel een flink kantoor bijbouwen, plus het parkeerterrein uitbreiden naar 125 plaatsen. Die parkeerplaatsen wil McGregor -die ze onder kantooruren nodig heeft- delen met Shinty -die ze alleen het weekend nodig heeft. Ook de toegangsweg kunnen ze dan delen met Shinty, die haar eigen modderige wegen vervolgens kan teruggeven aan de natuur. En wat is dan makkelijker die toegangsweg meteen te voorzien van stoplichten?

IMG 2768

Bezoekende raadsleden lieten dinsdagavond doorschemeren dat het zo simpel nog niet ligt. Ten eerste is de uitbreiding van McGregor nog niet formeel goedgekeurd, inclusief de parkeerplaats, die formeel ondergronds zou moeten komen. Ten tweede zit Driebergen niet te wachten op nog een nieuw stoplicht, na een frustrerend jaar vol stoplichtleed rond de vele verkeerslichtinstallaties die het gebied al telt. Bovendien kunnen de kinderen toch gewoon omrijden, achterom via de Arnhemsebovenweg, of anders een stukje richting Zeist en bij het station oversteken en omkeren? Nee, zeggen ouders van Shinty-kinderen, want kinderen zijn net als water: ze zoeken de kortste weg. 'Omrijden, ze doen het gewoon niet. En dus is het wachten op het eerste ongeluk.'

Shinty wil daarom ook niet wachten op de reconstructie van de N225,of Hoofdstraat, die in 2015 in een tunnelbak onder het spoor moet verdwijnen. Liefst komt er morgen al een stoplicht, al is het maar in proefopstelling. 'Dan kunnen we er vast aan wennen, kijken of het werkt. De lichten hoeven sowieso niet altijd aan, eigenlijk alleen onder trainingstijden.'

Landschapsarchitect Dick Droeze, door McGregor ingehuurd om het 'nieuwe´landgoed Bloemheuvel vorm te geven, denkt liever wel wat verder de toekomst in. 'Je zou het nieuwe kruispunt meteen kunnen delen met een nieuwe ingang voor de nieuwbouw van de Triodosbank, want die kunnen na de tunnelbouw niet meer de landgoed de Reehorst op,' suggereert Droeze. 'Ho,ho, ho,' reageren de raadsleden, want over de Triodosbank hebben ze al helemaal geen besluiten genomen. 'Laten we hier nu geen valse verwachtingen scheppen, 'zegt raadslid Nijhof. 'Gaan jullie nu maar eerst lekker verder aan een mooie oplossing denken, dan zien we later wel verder. ' 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *