Dit wordt een drama; UPDATED

Driebergenaar John Johannes vreest een nog zwaarder verkeersinfarct als het plan voor de nieuwe Hoofdstraat niet wordt gewijzigd. 'Dit kan gewoon niet'.

Read More

Het is simpel, zegt John Johannes, ondernemer uit Driebergen, over het meest centrale kruispunt – de bottleneck- van Driebergen, waar zes verkeersstromen elkaar kruisen. Zorg dat ze elkaar niet meer kunnen kruisen, en maak een einde aan de blokkades van overstekende voertuigen, en de dagelijkse verkeersinfarctjes als gevolg van die chaos. 'Als auto's alleen rechtsaf kunnen krijg je een veel vlottere afwikkeling van het verkeer. En het wordt er een stuk veiliger op.'

John Johannes

Alleen rechtsaf kunnen slaan is het centrale idee van de tekenaars van de nieuwe Hoofdstraat, en daar is Johannes blij mee. Alleen is de maatregel juist op dit kruispunt niet doorgevoerd. Behalve een versmalling van de zijwegen verandert er niets aan het kruispunt, waar nu al met grote regelmaat ongevallen plaatsvinden 'Het wordt een drama zoals ze het kruispunt nu getekend hebben. Want niet alleen kan het verkeer nog steeds alle kanten op, het moet via wegen die nog smaller zijn en zo haaks dat de hoek voor vrachtverkeer moeilijker te nemen is en alles nog vaker tot stilstand komt. Dit kan gewoon niet,' aldus Johannes, die zelf op een steenworp afstand van het kruispunt woont, centraal aan de parkeerplaats Appelgaard. 

Want de oplossing is zo simpel: alleen rechtsaf. En moet je de andere kant op: ook rechtsaf, en draaien bij de eerstvolgende rotonde. Met als bijkomend voordeel dat mensen eerder de fiets pakken, wanneer ze de omslachtige autoroutes beu zijn. Om die routes niet te lang te maken moeten er wel twee rotondes bijkomen. Niet alleen bij de Buzziburglaan, ook bij de Hogesteeg en vooral bij de Bosstraat, vindt Johannes. 'Het kan daar maar net, volgens de verkeersdeskundigen. Nou, net is goed genoeg. Laten we niet meer terugkijken op de vele euro's die verslonden zijn bij de vorige reconstructies van dat kruispunt en die niets geholpen hebben. Laten we nu doorpakken.'

UPDATE: In een reactie laat wethouder Homan het volgende optekenen: 'Ik vind dat Johannes een terecht punt heeft. We zijn nu aan het kijken of we het concept alleen rechtsaf slaan nadrukkelijker door kunnen zetten, in combinatie met extra rotondes op de Bosstraat en de Hogesteeg.'

Lees ook: Autoverkeer in keurslijf

JJohannes op kruispunt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *