Wolfswinkel mag toch verder met bedrijventerrein

Het Maarsbergse reinigingsbedrijf Wolfswinkel kan aan de slag met de aanleg van een bedrijventerrein. Het wordt wel kleiner en de gemeente gaat geen nieuwe rondweg om Maarsbergen heen aanleggen. Verkeer moet over de Haarweg blijven rijden.

Het was een dubbeltje op zijn kant voor Wolfswinkel. Coalitiepartijen D66 en PvdA/Groenlinks vonden het oorspronkelijke plan -met €1.75 miljoen aan kosten voor de nieuwe rondweg- te duur. De oppositie had sowieso veel bezwaren tegen het plan.

Wolfswinkel wil het bedrijventerrein aanleggen aan het oostelijkste randje van Maarsbergen -langs de agrarische Haarweg, parallel aan A12 en de spoorweg. Het oorspronkelijk plan -in 2012- mat nog 7,8 hectare, door de crisis was dat al teruggebracht tot 5,7 ha. De aanleg moet via een ingewikkelde landruil tot stand komen.

Om de aanleg van het nieuwe terrein te financieren mag Wolfswinkel van de gemeente niet alleen het leeuwendeel van een aangekochte camping omzetten in bedrijventerrein, maar ook zijn oude terrein -aan de overkant van de weg- bebouwen met twaalf woningen. In ruil zal Wolfswinkel de rest van de verlaten camping teruggeven aan de natuur.

Omdat door het bedrijventerrein het verkeer zal toenemen moet de gemeente van de provincie een rondweg om Maarsbergen aanleggen. Maar dat kost bijna twee miljoen euro, en dat vinden eigenlijk alle raadsleden te veel.

Daartegen kwam wethouder Homan weer in het geweer. Als de raad niet toestemde -dreigde Homan- zou Wolfswinkel wel eens uit de gemeente kunnen vertrekken. Bovendien zou Wolfswinkel ook de camping weer in bedrijf kunnen nemen, waardoor er ineens 120 caravans of 64 huisjes zouden staan in een gebied dat provincie en gemeente nu juist tot rustgebied rond ecoduct Rumelaar bestempeld hebben.

Er kwamen vanavond diverse suggesties voor oplossingen. Oppositiepartij CDA wilde meer woningbouw -op het te verlaten bedrijfsterrein van Wolfswinkel- om de weg daarmee te kunnen betalen. De VVD suggereerde de investeringen voor de rondweg uit te stellen tot over een paar jaar, of te betalen uit het al flink geslonken potje voor onderhoud van alle wegen op de Heuvelrug.

Er was een uur coalitieberaad voor nodig om tot een compromis te komen. Door het bedrijventerrein te verkleinen van 5,7 naar 4 ha hopen VVD, D66 en PvdA/Groenlinks dat de toename van het verkeer beperkt blijft, waardoor de verbouwing van de Rottegatsteeg en Griftdijk tot rondweg niet nodig is. Samen met de provincie zou vervolgens bekeken kunnen worden hoe de huidige overlast en sluipverkeer te lijf gegaan kan worden.

De oppositiepartijen noemen het compromisvoorstel onzorgvuldig. Volgens SGP-raadslid Boonzaaijer bevat het 'haastige' voorstel veel open einden. 'Daarvan hebben we de laatste maanden al veel zien passeren en ik wilde er niet nog een aan toevoegen. Dit is bestuurlijk onzorgvuldig.' Ook CDA, BVH en SP zeggen te twijfelen aan het slagen van dit plan, omdat het niet aan de eisen van de provincie zou voldoen.

De provincie heeft aan het plan een aantal harde voorwaardes gesteld, waaronder een goede ontsluiting van het bedrijventerrein. Volgens wethouder Homan zal de provincie met het blijvend gebruik van de Haarweg -die in alle eerdere plannen een 'knip' krijgt- wel akkoord gaan, omdat die weg de toename van het verkeer voorlopig wel aankan, een stelling die volgens VVD-raadslid Van der Zee 'vermoedelijk' juist is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *