Driebergen

Fietsstraat Engweg wordt nog steeds niet begrepen

Vanochtend deelden kinderen en hun ouders op de Driebergse Engweg flyers uit aan passerende automobilisten. Die moeten wat rustiger rijden en beter sturen, vinden de actievoerders.

'De doelgroep stopt niet', constateert een moeder, wanneer tegen negenen een tiental IVA-studenten passeert. Haar kinderen proberen de strakgepakte jongens in hun auto's te laten stoppen, zonder veel resultaat. Afremmen lukt nog wel, maar er gaan geen raampjes naar beneden. Totdat een BMW met vier jongens in maatpak wel stopt en de chauffeur gedwee de flyer in ontvangst neemt: 'Ik rijd altijd rustig.'

Het zijn soms IVA-studenten die te hard rijden, maar lang niet altijd. Ook gewone Driebergenaren hebben moeite met sturen op de Engweg, die na een grootscheepse renovatie vorig jaar oficieel tot fietsstraat werd gebombardeerd. Hoewel de wijkagent weet te melden dat een fietsstraat voor de wet niet bestaat, staat de bedoeling op bordjes geschreven: Fietsstraat, auto's te gast.

Dat is niet voor iedereen duidelijk. Automobilisten hebben zoveel moeite elkaar te passeren op de versmalde weg dat ze fietsers daarbij vaak uit het oog verliezen. Kleine of onzekere fietsers beleven soms angstige momenten, met berm en stoep als toevluchtsoorden. Met name de onoverzichtelijke bocht levert vaak hachelijke situaties op, waarbij haastige, inhalende auto's fietsers vaak snijden. 'Ik blijf daar naast mijn kind rijden, anders wordt ze gewoon van de weg gedrukt,' zegt Christel Breton, moeder van Renée (8) en Luc (6.

Breton is initiaitefnemer van de actie, die automobilisten op het hart wil drukken wat meer tijd te nemen, en wat rustiger om de fietsers heen te slalommen. Een moeder die haar kind net -per auto- bij de kinderopvang heeft afgeleverd neemt de flyer in ontvangst, maar meldt Breton de actie 'wat overdreven' te vinden. Tijd om er dieper op in te gaan is er niet, haast is ook deze ochtend geboden.

'Haast. Dat is precies het issue,' zegt Breton, die van alles naar haar hoofd krijgt geslingerd als ze naast haar kind blijft fietsen. 'Daar wordt je niet happy van, en ik denk die automobilist ook niet, als je zo je dag start.' Het is inmiddels zover dat Bretons dochter eigenlijk niet meer met de fiets naar school wil. 'Dat is toch sneu, als een kind van 8 zegt niet meer te willen fietsen.'

Misschien dat de actie van de ouders en kinderen automobilisten aan het denken zet, maar iets meer actie verwachten de actievoerders toch ook van de gemeente. Breton heeft de wethouder een tijd geleden wel een mail gestuurd, een antwoord daarop mocht ze nog niet ontvangen. De cijfers 30 die de kinderen vanochtend hier en daar op de weg hebben gekrijt zouden eigenlijk definitief op de weg geplat moeten worden, om de maximum snelheid op de mooie, rozerode fietsstraat ook aan automobilisten te tonen. De Engweg uit de tomtomroutes en googlemaps laten halen, dat zou ook kunnen helpen.

Johan van Luyn, bewoner van de Engweg, weet wat nog beter zou werken: een eenrichtingsregime, waardoor automobilisten de Engweg mijden en via daarvoor bedoelde wijkonstluitingswegen hun plaats van bestemming bereiken. 'Maar daar zijn weer mensen tegen. En dan haalt de gemeente al snel bakzeil,' zegt Van Luyn, die de Engweg een 'wangedrocht' noemt. 'Best mooi, maar de mensen begrijpen het concept fietsstraat gewoon niet.'

Van Luyn heeft zich sowieso anderhalf jaar lang lopen verbazen over de renovatie van de Engweg, waar opritjes, parkeervakken en stoepen soms tot viermaal toe werden gelicht, nadat de tekeningen niet bleken te kloppen. De aannemer hoorde je daarover niet klagen, die was best tevreden met weer een maandje werk, zegt Van Luyn, die wijst op en nieuw onhandigheidje van de gemeente: 'Vorige week hebben ze tellertjes opgehangen. Net nu de IVA toetsweek heeft en het volgende week vakantie wordt. Dan heb je niet zoveel aan die gegevens, lijkt me.'