Ingezonden

Schrijver geeft geheimen prijs

Schrijven is… een
afgesloten huis

Schrijven is… een
afgesloten huis
M.P.O. Books
Schrijven is… een afgesloten huis is een uitgave van M.P.O.
Books in samenwerking met uitgeverij De Leeskamer, 7021
JA Zelhem, Nederland
Schrijver: M.P.O. Books
Coverontwerp: Jan van den Boogaart
ISBN: 9789402120936
© 2014 M.P.O. Books
NUR 624
5
Inhoudsopgave
Voorwoord p. 7
Introductie p. 14
Fase I – De voorbereiding: de architect ontwerpt p. 27
Schrijven is studeren p. 30
Schrijven is een techniek p. 37
Schrijven is niet over je heen laten lopen p. 41
Schrijven is plotten p. 45
Schrijven is subplotten p. 55
Schrijven is eropuit trekken p. 63
Schrijven is uitwerken p. 70
Schrijven is puzzelen p. 87
Schrijven is perspectief bieden p. 91
Fase II – Het schrijfproces: de aannemer gaat aan de slag
p. 97
Schrijven is jongleren p. 100
Schrijven is bijgeloof p. 109
Schrijven is er een komma achterzetten p. 113
Schrijven is een gesprek voeren p. 118
Schrijven is flexibel zijn p. 122
Schrijven is asociaal p. 127
Fase III – De afwerking: de onderaannemers maken het af
p. 134
Schrijven is frustrerend p. 135
Schrijven is schrappen p. 138
Schrijven is doorzetten p. 145
Schrijven is een punt op de i zetten p. 159
Schrijven is… een afgesloten huis p. 160
De promotie p. 178
6
Nawoord p. 206
Bijlagen p. 216
I – Tien algemene schrijftips p. 217
II – Twintig specifieke verhaaltechnieken p. 225
III – De blinde vlek p. 260
IV – Verwijderde scènes: De arrestatie van de dominee
p. 271
V – Tien promotietips p. 278
VI – Het landelijke persbericht p. 294
VII – Het interview p. 296
VIII – Bronnen van inspiratie p. 303
IX – De zaken van Bram Petersen p. 307
X – Andere thrillers en detectives van De Leeskamer
p. 312
7
Voorwoord
Schrijven is… een afgesloten huis is een reconstructie van het
ontwikkelingsproces dat mijn thriller Een afgesloten huis
doorliep, een proces dat in mei 2012 begon en op 31 januari
2013 eindigde. In dezelfde periode maakte ik aantekeningen
waarop dit verslag is gebaseerd. Het boek is mijn achtste
misdaadroman en gaat over de moord op de Utrechtse
topcrimineel Fred Duijster. Hij is in zijn zwaar beveiligde
woning op brute wijze om het leven gebracht. Volgens
beelden van een bewakingscamera kreeg Duijster bezoek van
slechts één persoon.
Rechercheur Arthur van der Camp meent in de bezoeker
Rafaël du Mez te herkennen, een berucht draaideurcrimineel.
Du Mez beweert dat hij onschuldig is, om zich vervolgens op
zijn zwijgrecht te beroepen. Hij wordt geloofd door zijn zus
die een advocaat inschakelt op voorwaarde dat deze Du Mez
vrijpleit. Advocaat Sjoerd Guikema heeft echter het gevoel
voor een onmogelijke opgave te staan.
De centrale vraag in het boek is of Du Mez schuldig is of
niet. De vraag die erachter schuilgaat is hoe betrouwbaar en
integer mensen zijn als er maskers afgezet worden. En als er
misstanden aan het licht komen, wat doe je dan? Aan de kaak
stellen, of niet?
Voor wie dit boek bestemd is
Schrijven is… een afgesloten huis is bestemd voor twee
doelgroepen. Ten eerste collega-schrijvers, zowel beginnend
als gevorderd. Schrijvers kunnen hun manier van werken
spiegelen aan de mijne. Ik wil hiermee niet beweren dat ik de
perfecte werkmethode heb ontdekt die anderen blindelings
kunnen navolgen. Dit is niet de heilige graal op schrijfgebied.
Hoewel ik bij elk boek in grote lijnen dezelfde werkwijze
hanteer, kan ik elke keer toch anders te werk gaan.
8
Het ontwikkelingsproces wordt mede beïnvloed door
boeken over het schrijversvak. Door de jaren heen heb ik
tientallen van dergelijke boeken gelezen en ik zal in deze
uitgave regelmatig naar een aantal daarvan verwijzen. Ik kan
uiteraard die boeken van harte aanbevelen. Omdat ik zelf
veel heb geleerd van anderen en dat nog steeds doe, hoop ik
dat anderen op hun beurt nu iets van mij opsteken. Het komt
ongeveer neer op wat Elizabeth George aangeeft in haar boek
Wie schrijft…: ‘Ik kan je alleen vertellen wat ik geloof, wat ik
doe, en wat het resultaat ervan is. Om kort te gaan, ik kan je
slechts mijn eigen proces duidelijk maken en je aanmoedigen
je eigen methode te ontwikkelen.’
Ten tweede is dit boek bestemd voor mijn lezers. Voor hen
is dit een persoonlijk verslag dat laat zien onder welke
omstandigheden Een afgesloten huis ontstond. Het gaat over
mij – mijn werk en leven – en over de wisselwerking tussen
mijn leven en het verhaal, het autobiografische element
daarin, want het gaat onder andere over een van de meest
doortrapte mensen die ik ooit tegenkwam. Een ontdekking
die ik deed toen het masker van deze persoon afging. Ik laat
zien hoe persoonlijke ervaringen invloed hebben op de
verhaalontwikkeling.
En eigenlijk schrijf ik dit ook voor mezelf, zodat ik het
creatieve proces beter ga begrijpen, om als schrijver nóg
beter te worden.
Ik neem in dit boek geen blad voor de mond. Schrijf
onbeschaamd, adviseerde literair agent Paul Sebes in zijn
boek Bestseller, en dat is precies wat ik ga doen. Ik ga dingen
schrijven die me niet door iedereen in dank zullen worden
afgenomen. Er komt vuile was in de buitenlucht te wapperen,
en ik zal het een en ander onthullen over het leven dat ik leid.
Ik zal uiteindelijk zelfs vertellen wat mijn inkomen is. Maar
dat alles is nodig om te laten zien onder welke
omstandigheden Een afgesloten huis tot stand kwam, en om
te tonen wat het betekent om als onbekende schrijver bij een
kleine uitgever aan de weg te timmeren.
Ik zal een greep doen uit de vele teleurstellingen en
tegenslagen. Ik zal mijn onzekerheid laten zien. Mijn angsten.
Mijn frustratie. Mijn woede. En dan zijn er nog mijn
9
moeilijkere momenten, vooral op het eind als het manuscript
naar de uitgever is verzonden en ik in een…
gat
val.
Iedereen kent de succesnummers in de boekenwereld
zoals Saskia Noort, Esther Verhoef en Charles den Tex. Hun
boeken liggen in dikke stapels in de winkels, en media
besteden volop aandacht aan hen. Het lijkt bijna
vanzelfsprekend om dat te bereiken. De werkelijkheid is
anders, en dat laat ik zien. Onder de toplaag zitten heel veel
auteurs die met frustraties rondlopen omdat ze nauwelijks
erkenning krijgen, en vrijwel geen publiciteit. Slechts
weinigen krijgen de kans door te dringen tot de top.
Ik schrijf dit niet om zielig te doen, al gaat het ook over
zelfmedelijden en lijkt het soms een klaagzang. De opzet is
om een realistisch beeld te geven van mijn leven als schrijver.
De vraag is echter hoe ik met de vele teleurstellingen omga.
Leg ik het hoofd in de schoot, dan is het inderdaad zielig, en
bedel ik om medelijden. Of knok ik door? Ik kies voor het
laatste, en daarover gaat dit boek ook: de strijd om het
bestaan. Ik denk dat aspirant-schrijvers na lezing zich nog
eens op het achterhoofd zullen krabben en zich afvragen of
het leven dat ik beschrijf voor hen is weggelegd. Schrijven is…
een afgesloten huis zal ontnuchterend werken.
Maar het is niet alleen maar kommer en kwel. Om het boek
luchtig te houden, kom ik ook met een paar grappige
anekdotes.
Over de inhoud
Een schrijver is in mijn optiek architect, hoofdaannemer en
onderaannemers in één. Het verhaal is een bouwwerk dat
ontworpen, gebouwd en afgewerkt wordt en dat op een dag
opgeleverd moet worden aan degene die het gaat
10
exploiteren: de uitgever. Hiermee heb ik de drie fasen
benoemd die het ontwikkelingsproces bij mij doorloopt tot
het verhaal geschikt is voor gebruik: de voorbereiding (fase
I), het schrijfproces (fase II) en de afwerking (fase III). Na de
introductie volgen drie hoofdstukken waarin ik deze fasen
beschrijf.
Elke fase heeft eigen kenmerken die verwoorden wat
schrijven is. Ongetwijfeld ben je bekend met de cartoons
‘Liefde is…’ die oorspronkelijk bedacht werden door Kim
Casali. Daarin verbeeldt zij met een simpel tekeningetje een
kenmerk van de liefde tussen een jongetje en een meisje. In
dit boek zal ik elk kenmerk van het ontwikkelingsproces van
Een afgesloten huis aanduiden met een kreet die begint met
‘schrijven is…’. Voorbijkomen onder andere ‘schrijven is
studeren’, ‘schrijven is jongleren’, ‘schrijven is asociaal’ en
‘schrijven is frustrerend’. Onderwerpen die in de drie
hoofdstukken aan de orde komen, zijn onder andere het
gebruik van perspectief, interpunctie en het opbouwen van
dialogen. De tekst is doorspekt met praktische tips en
adviezen gebaseerd op bijna een kwart eeuw ervaring.
Een belangrijk onderdeel van het leven van een relatief
onbekende schrijver, is de promotie. Terwijl grote
uitgeverijen alles tot in de puntjes verzorgen voor hun
successchrijvers, van interviews tot signeersessies, geldt dat
voor de meeste auteurs niet. Om je boek onder de aandacht
te krijgen moet je hard werken. Na de drie hoofdstukken over
het ontwikkelingsproces van het boek zal ik dan ook
uitgebreid stilstaan bij de promotie: wat doe ik en wat zijn
daarvan de resultaten? Tenslotte zal ik in het nawoord
terugblikken én stilstaan bij mijn toekomst als schrijver.
Elk boek moet mij een stap verder brengen naar het doel
dat ik voor ogen heb. Wat dat doel is, zal ik in de introductie
duidelijk maken. De vraag die mij bezighoudt en die ik in het
nawoord hoop te beantwoorden, is: zal ik slagen? Zowel in
het hoofdstuk over de promotie als in het nawoord zal ik mijn
persoonlijke ervaring plaatsen in een breder kader, namelijk
de ontwikkelingen in boekenland.
11
Ter aanvulling heb ik ook nog een aantal bijlagen die voor
een deel aansluiten bij mijn werkwijze, te beginnen met een
hoofdstuk waarin ik algemene schrijftips geef die aansluiten
bij mijn methode. Daarop volgt een zeer uitgebreide bijlage
waarin ik twintig specifieke verhaaltechnieken beschrijf die
ik in Een afgesloten huis en andere boeken heb gebruikt, en
geef ik voorbeelden van hoe ik elke techniek heb toegepast.
Ik bespreek onder andere de cliffhanger, gelaagdheid, de
versluiering, de zichzelf versterkende herhaling, de
mystificatie, de illusie en het dilemma. Deze en dertien
andere verhaaltechnieken helpen mij om mijn verhalen
meeslepender en spannender te maken. De voorbeelden zijn
het best te begrijpen als je de voorgaande hoofdstukken hebt
gelezen, zodat je de context ervan kent.
Een andere bijlage is gewijd aan de vijf niveaus waarop je,
volgens mij, een boek kunt beoordelen: het hartsniveau, het
niveau van de verbeelding, het thematische niveau, het
esthetische niveau en het rationeel/analytische niveau. Als
schrijver moet je je eigen balans vinden voor wat betreft deze
niveaus. Doe je dat niet, dan kun je weleens een blinde vlek
hebben. Met de bijlage over de blinde vlek wil ik schrijvers
daarvan bewust maken.
In het ontwikkelingsproces komt het voor dat scènes
tijdens de afwerkingsfase het veld moeten ruimen. Twee
zogeheten verwijderde scènes zijn ook terug te vinden in de
bijlagen.
Daarnaast sta ik in de bijlagen ook stil bij de promotie. Om te
beginnen met een uitgebreide bijlage met tien tips om een
boek te promoten. Deze tips zijn gebaseerd op jarenlange
ervaring, waarbij er geleerd kan worden van mijn successen
én van de fouten die ik maakte. Ze zijn vooral interessant
voor schrijvers bij kleine uitgeverijen, of die bij een grote
uitgeverij zitten die hen weinig promotionele steun verleent.
In aanvulling daarop heb ik bijlagen met het landelijke
persbericht en een interview dat mijn uitgever erbij sloot.
Deze uitgave bevat verder de zogeheten bronnen van
inspiratie. Deze bronnen zijn bijvoorbeeld boeken over het
schrijversvak, andere informatieve boeken en romans, films
12
en internetsites die hebben bijgedragen aan de ontwikkeling
van Een afgesloten huis, de promotie en dit verslag over de
totstandkoming van mijn thriller. Tot slot kom ik met het
overzicht van mijn boeken en de bijbehorende flapteksten.
Hoe dit boek gelezen moet worden
Dit boek is dus een autobiografische momentopname van
mijn leven en werk. Door de combinatie van de theorie van
het schrijven, de toepassing daarvan en een beschrijving van
mijn leven zal dit boek de ene keer zich laten lezen als een
informatief boek met veel zakelijke details en adviezen, de
andere keer als een persoonlijk verslag dat doortrokken is
van emoties. Dat levert grote verschillen op in toon en stijl.
Hoewel ik me bewust ben van dat nadeel, kies ik toch voor
die combinatie omdat het een totaalbeeld geeft van mijn
leven als schrijver, al blijft het een momentopname.
Al in de introductie zet ik bepaalde verhaallijnen uit die
daarna een rol spelen. Je kunt dit boek daarom het best
integraal lezen, dat wil zeggen, van begin tot eind. Doe je dat
niet, dan zul je in latere hoofdstukken zaken tegenkomen die
terugverwijzen naar wat eerder aan bod is geweest.
Je zult bijvoorbeeld je wenkbrauwen fronsen als ik in de
bijlage met algemene schrijftips beweer dat je naar de ballen
van andere schrijvers moet kijken. Stel je voor, het zou leiden
tot aanranding van mijn mannelijke collega’s! Om dat te
voorkomen raad ik aan eerst de introductie door te nemen,
want daarin zet ik al de eerste verhaallijnen van dit boek uit,
en vervolgens de rest.
Deze uitgave kun je lezen zonder Een afgesloten huis
gelezen te hebben, al is het wel een pré. Vanzelfsprekend
bevat Schrijven is… een afgesloten huis belangrijke informatie
over mijn achtste thriller. Feitelijk kom ik met aanwijzingen
waardoor ik het antwoord op de centrale vraag geef. Na dit
verslag zul je daarom nooit meer onbevangen tegen Een
afgesloten huis aankijken. Aan de andere kant kan ik me
daardoor voorstellen dat je na lezing van dit boek het verhaal
intensiever zult beleven, omdat je oog krijgt voor het
13
autobiografische element en de verschillende verhaallijnen
en –technieken waar je anders overheen zou lezen.
Hoe dan ook: dit is mijn verslag. Het zal afwisselend
boeiend, leerzaam, vermakelijk, schokkend en inspirerend
zijn.
Doorn, 16 maart 2013
14
Bijlage VIII – Bronnen van inspiratie
Vakliteratuur voor schrijvers
René Appel – Spanning in verhalen, over het schrijven van
spannende boeken, Augustus, 2007
Mieke Bouman – Storytelling in 12 stappen: op reis met de
held, Augustus, 2010
G.K. Chesterton, How to write a detective story (essay), G.K.’s
Weekly, 1925
Diverse auteurs – De schrijfbijbel, de beste redacteuren van
Nederland over het schrijven van een goed boek,
TenPages.com, 2013
Renate Dorrestein – Het geheim van de schrijver, Contact,
2000
Renate Dorrestein – De blokkade – Onthullende zoektocht
naar de oorzaken van een writer’s block, Podium, 2013
Don Duyns (samenstelling) – Dialogen schrijven – laat je
personages spreken, uitgeverij Augustus, 2010
James N. Frey – How to write a damn good novel (Zo schrijf je
een verdomd goede roman), St. Martin’s press, 1987
Elizabeth George – Write away (Wie schrijft…), Hodder &
Stoughton, 2004
Bart Van Lierde – Een bestseller schrijven voor Dummies,
Pearson Education Benelux, 2009
Maaike Molhuysen en Louis Stiller – Handboek voor schrijvers
(zesde editie), Augustus, 2009
Cees van der Pluijm – Schrijven van gedichten en verhalen,
TeleacNOT, 1998
Rogier Proper – Kill your darlings – Scenarioschrijven voor
film, tv en internet, Bert Bakker, 2007
Jan Renkema – Schrijfwijzer compact, Sdu uitgevers, 2005
15
Paul Sebes – Bestseller: wat elke beginnende schrijver moet
weten, Thomas Rap, 2008
Louis Stiller, Sander van Vlerken en Kees Jan van Dijk –
Handboek voor schrijvers (editie 2001/2002), L.J.
Veen/Stichting Schrijven, 2001
Pyter Wagenaar – Voor de vorm: taalvraagbaak voor
schrijvers, Augustus, 2008
Overige literatuur
Pieter Aspe – De Japanse tuin, Manteau, 2002
Henk ten Berge – Mr. Max Moszkowicz, de pleitvader: vechten
voor recht, BZZTôH, 1998
Steve Brown – Criminele schlemielen: mislukte carrières in de
Amsterdamse onderwereld, Elmar, 2009
John Dickson Carr – The hollow man, or The three coffins (De
holle man, of De onzichtbare moordenaar), Hamish Hamilton,
1935
Agatha Christie – The ABC Murders (Het ABC-mysterie),
Collins Crime Club, 1936
Agatha Christie – A murder is announced (Wie adverteert een
moord!), Dodd, Mead, 1950
Arthur Conan Doyle – The adventure of the red-headed league
(Het avontuur van de club van roodharigen), The Strand
magazine, 1891
Arthur Conan Doyle – The hound of the Baskervilles (De hond
van de Baskervilles), Newnes, 1902
Peter Elberse en Dick Nierop – De paskamermoord, De
Fontein, 1994
Nicci French – Blue monday (Blauwe maandag), Joseph, 2011
John Grisham – The innocent man (De gevangene), Doubleday,
2006
Mickelle Haest – De praktijk van Plasman, Thomas Rap, 2010
Arnaldur Indridason – Svörtuloft (Doodskap), Forlagij, 2009
16
Jonas Jonasson – Hundraaringen som klev ut genom fonstret
och forsvann (De 100-jarige man die uit het raam klom en
verdween), Piratforlaget, 2009
Anna Korterink – Bij de rechtbank: aanklagers, verdedigers en
verdachten, Media Plus, 2011
Henning Mankell – Den orolige mannen (De gekwelde man),
Leopard, 2009
Deon Meyer – 13 uur (13 uur), Human & Rousseau, 2008
Abraham Moszkowicz – Liever rechtop sterven dan op je
knieën leven, Bertram+ de Leeuw Uitgevers, 2012
Saskia Noort – Afgunst, Stichting Collectieve Propaganda van
het Nederlandse Boek, 2007
Saskia Noort – Nieuwe buren, Anthos, 2006
Ruben Poppelaars – Op dood spoor, Just Publishers, 2011
Chaim Potok – My name is Asher Lev (Mijn naam is Asjer Lev),
Knopf, 1972
Ellery Queen (Jack Vance) – A room to die in (Een plaats om te
sterven), Pocket Books, 1965
Kate Summerscale – The suspicions of Mr. Whicher, or The
Road Hill House murder (De vermoedens van Mr. Whicher, of
De moord in Road Hill House), Bloomsbury, 2008
Josephine Tey – The Franchise affair (De affaire Sharpe/De
heksen van Milford), Peter Davies, 1948
J.R.R. Tolkien – The hobbit (De hobbit), George Allen & Unwin,
1937
Peter Tremayne – Moord uit de golven, De Leeskamer, 2012
Coen Verbraak – Strafpleiters: kijken in de ziel, Thomas Rap,
2010
Mr. J.W.P. Verheugt – Inleiding in het Nederlandse recht, Boom
Juridische uitgevers, 2005
17
Films
A most mysterious murder (vijfdelige televisieserie met
diverse regisseurs), 2005
Sad cypress (regisseur David Moore), 2003
The suspicions of Mr. Whicher (regisseur James Hawes), 2011
Witness for the prosecution (regisseur Billy Wilder), 1957
Muziek
Beyond Twilight – The devil’s hall of fame, Massacre Records,
2001
Virgin Black – Elegant… and dying, Massacre Records, 2003
Virgin Black – Requiem – mezzo forte, Massacre Records,
2007
Wetten
Advocatenwet
Algemene wet op het binnentreden
Wetboek van Strafrecht
Wetboek van Strafvordering
Wet op de rechterlijke organisatie
Websites
Judex.nl
Maps.google.nl
Synoniemen.net
Wetten.overheid.nl
Wikipedia.org
Woorden.org
18
Bijlage IX – De zaken van rechercheur Petersen
Bij verstek veroordeeld
Raimond van Vliet, directeur van een aannemingsbedrijf,
neemt het met de regels niet zo nauw. Zo heeft hij het bedrijf
weten uit te bouwen tot het imperium dat het nu is. Hij was
van plan een uniek natuurgebied bouwklaar te maken om er
een woonwijk te laten verrijzen. Maar veranderingen aan het
bestemmingsplan hebben daar een stokje voor gestoken, tot
grote woede van Van Vliet. Sindsdien leeft hij in onmin met
de plaatselijke bevolking. Drie van zijn vrienden zijn hevig in
de aannemer teleurgesteld en hebben het voornemen
opgevat het recht in eigen hand te nemen. Maar bij de
uitvoering van hun plan stuiten zij op onverwachte
tegenstand die vriendschappen onder druk zet en levens in
gevaar brengt.
Sinds jaren uitverkocht, maar nu weer leverbaar als
heruitgave, aangevuld met een voorwoord van de auteur,
achtergrondinformatie en een compleet kort verhaal.
ISBN 97890 8606 0306
De bloedzuiger
Het is de nachtmerrie van elke ouder. Het overkomt Peter en
Antoinette. Altijd hebben ze hun vijftienjarige dochter op het
hart gedrukt niet alleen over het fietspad door het bos te
fietsen, op weg van huis naar school en andersom. Ze hebben
haar gezegd niet van de officiële route af te wijken en voor
het donker thuis te zijn. Maar hun dochter heeft de goede
19
raad in de wind geslagen en het is mis gegaan. Rechercheur
Petersen krijgt de opdracht uit te zoeken wie verantwoordelijk
is voor dit drama. Maar ondertussen heeft hij
zelf heel wat aan het hoofd door de komst van een nieuwe
collega die niet echt in zijn team past.
ISBN 9076968667 (Uitverkocht)
Gedragen haat
Wat begint als een brute ontvoering op een parkeerplaats
van een Albert Heijnfiliaal, mondt uit in een
duizelingwekkende jacht op de ontvoerder zelf. De politie
onder leiding van rechercheur Bram Petersen doet
onderzoek, maar is beperkt in haar mogelijkheden uit angst
dat de jongeman die ontvoerd is gevaar loopt. Tegelijkertijd
verlopen de zaken in het rechercheteam niet allemaal meer
zo soepel als voorheen. De belangrijkste oorzaken zijn de
dwarsligger John van Keeken die rigoureuzer wil optreden,
en de relatieproblemen van Ronald Bloem, de vaste assistent
van Petersen.
ISBN 9076968896 (Uitverkocht)
De blikvanger
Huisarts Sebastiaan Kingma is op de terugreis van een
meerdaags congres, als hij bij een bushalte opgewacht wordt.
De volgende dag wordt zijn lichaam gevonden en begint de
politie van district Heuvelrug een onderzoek. Hoewel de zaak
aanvankelijk vlot lijkt te verlopen, komt het team onder
leiding van rechercheur Petersen geen stap verder. De
aandacht wordt dan verlegd naar een aanslag op een
20
wethouder. Maar als er sporen gevonden worden die met de
moord op dokter Kingma in verband gebracht kunnen
worden, vraagt Petersen zich af of er een verband is tussen
de twee gebeurtenissen.
ISBN 97890 8606 0245
De laatste kans
Onder verdachte omstandigheden vindt Jacques Vermin de
dood in zijn woning in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug.
Het rechercheonderzoek onder leiding van Bram Petersen
spitst zich toe op de vraag wie hij was. Het weinige dat
Petersen weet, is dat Vermin een kinderloze man was die een
teruggetrokken leven leidde. Officieel stond hij te boek als
een inwoner van Arnhem. Hij hield voor anderen geheim dat
hij ook op de Utrechtse Heuvelrug een woning had. Terwijl
rechercheur Petersen zich op deze zaak concentreert, wrijft
het tussen hem en zijn assistent Ronald Bloem. Collega Inge
Veenstra houdt zich tegelijkertijd bezig met een kind dat te
vondeling werd gelegd.
ISBN 97890 8606 0283
Dodelijke hobby
André Lourier hoopt de kerstdagen rustig door te brengen.
Hij past op de afgelegen villa van een nicht die met haar man
op wintersport is. Door zijn nalatigheid wordt er ingebroken.
Aanvankelijk hoopt Lourier dat de recherche de zaak oplost,
voor zijn nicht terugkeert. Maar als blijkt dat de politie onder
leiding van rechercheur Petersen te druk is met een
21
onderzoek naar een drievoudige moord, moet hij een andere
oplossing bedenken. Hij beseft niet dat hij zelf in groot gevaar
verkeert.
ISBN 97890 8606 0368
De dood van Callista de Vries
Een duikteam dat in natuurgebied De Blauwe Kamer naar
onontplofte munitie uit de Tweede Wereldoorlog zoekt, stuit
op een lijk. De volgende dag wordt vastgesteld dat het gaat
om Callista de Vries, een jonge vrouw uit de stad Utrecht.
Sinds twee dagen stond zij als vermist te boek. Zij blijkt een
vrouw met vele geheimen te zijn, die in de laatste dagen van
haar leven tegenstrijdige uitspraken deed. Toch heeft het
rechercheteam onder leiding van Bram Petersen al spoedig
een verdachte op het oog. Maar dan voltrekt zich een drama
in het leven van Petersen.
ISBN 97890 8606 0313
Een afgesloten huis
De Utrechtse topcrimineel Fred Duijster wordt in zijn
zwaarbeveiligde woning op beestachtige wijze afgemaakt.
Volgens beelden van een bewakingscamera kreeg Duijster
bezoek van slechts één persoon. Rechercheur Arthur van der
Camp meent in hem Rafaël du Mez te herkennen, een berucht
draaideurcrimineel. Maar Du Mez beweert dat hij onschuldig
is, om zich vervolgens op zijn zwijgrecht te beroepen. Hij
wordt geloofd door zijn zus, die een advocaat inschakelt op
voorwaarde dat deze Du Mez vrijpleit. Raadsman Sjoerd
22
Guikema heeft echter het gevoel voor een onmogelijke
opgave te staan…
ISBN 97890 8606 0382
MEER INFORMATIE OVER M.P.O. BOOKS IS TE VINDEN OP
ZIJN WEBSITE:
WWW.MPOBOOKS.NL
23
Bijlage X – Andere thrillers en detectives van De
Leeskamer
Caroline Roe
Isaac van Girona
Heelmeester Isaac lost misdaden op in middeleeuws Girona
1. Remedie tegen verraad – ISBN 97890 343 150146
2. Een kuur voor een kwakzalver – ISBN 97890 343 15083
3. Tegengif voor gierigheid – ISBN 97890 8606 0030
Peter Tremayne
Zuster Fidelma
Keltische misdaadmysteries rond de Ierse zuster Fidelma
1. Absolutie voor moord – ISBN 97890 343 15021
2. Lijkwade voor een aartsbisschop – ISBN 97890 343 15090
3. Moord in de abdij – ISBN 97890 8606 0047
4. De listige slang – ISBN 97890 8606 0023
5. Het web van Araglin – ISBN 97890 8606 0061
6. De vallei van het kwaad – ISBN 97890 8606 0092
7. De verdwenen monnik – ISBN 97890 8606 0115
8. Dood van een pelgrim – ISBN 97890 8606 0139
9. Vrouwe van het duister – ISBN 97890 8606 0153
10. Het klooster van de dode zielen – ISBN 97890 8606 0177
11. De gekwelde abt – ISBN 97890 8606 0214
12. De nacht van de das – ISBN 97890 8606 0252
13. De leprozenbel – ISBN 97890 8606 0290
14. Moord uit de golven – ISBN 97890 8606 0337
15. Een gebed voor de verdoemden – ISBN 978990 8606 0399
24
Kate Sedley
Roger de Marskramer
Detectives met als hoofdpersoon een nieuwsgierige 15e
eeuwse marskramer
1. De marskramer en de dood – ISBN 97890 343 15069
2. De staf van de marskramer – ISBN 97890 343 15113
3. De gehangene – ISBN 97890 8606 0085
4. Vrome onschuld – ISBN 97890 8606 0184
Marian de Haan
Damyaen Roosvelt
Middeleeuwse detectives die zich afspelen in de lage landen
1. Een hondenbaan – ISBN 97890 5429 0940
2. Een kruik venijn – ISBN 97890 5429 1145
3. Moord in hoge kringen – ISBN 97890 343 15038
4. De wade des doods – ISBN 97890 343 15076
5. Het kwade geweten – ISBN 97890 343 15120
6. De eer van de familie – ISBN 97890 8606 0016
7. De dode hand – ISBN 97890 8606 0108
8. Het zwaard der wrake – ISBN 97890 8606 0207
9. Verborgen daden – ISBN 97890 8606 0276
Lise en de bastaard
Historische jeugdroman in kleur – ISBN 97890 8606 0078
25
Ria Geysen
1. De belofte – ISBN 97890 8606 0160
Culinair mysterie in heden en verleden
2. Isabella's geheim – ISBN 97890 8606 0221
Mysterie in de 16e eeuw
3. Dode duiven – ISBN 97890 8606 0351
Historisch mysterie rond Peter de Grote
Esther de Blank
Politieromans rond binnenvaartrechercheur Isabel Jansen
1. Tunnelmoord – ISBN 97890 8606 0238
2. Twijfel – ISBN 97890 8606 0269
3. Haast – ISBN 97890 8606 0344
4. IJspret – ISBN 97890 8606 0375
Rosemary Rowe
Libertus de mozaïekmaker
In Romeinse tijd spelende thrillers rond mozaïekmaker
Libertus
1. Het mozaïek van Germanicus – ISBN 97890 343 15045
2. Een patroon van bloed – ISBN 97890 343 15106
1. De gezant van Commodus – ISBN 97890 8606 0054
26
Paul Doherty
Roger Shallot
Moordmysteries uit de hoge kringen van de late
middeleeuwen
1. De moorden van de witte roos – ISBN 97890 343 15052
2. De gifbeker – ISBN 97890 8606 0009
3. Het raadsel van de tempeliers – ISBN 97890 8606 0122
Zie voor meer informatie onze internetsite:
www.leeskamer.nl