Heuvelrug

Spoor/N225-tunnel Driebergen pas in 2020 klaar

De aanleg van een tunnel onder het spoor bij Driebergen is opnieuw een stukje vooruit geschoven. De tunnel is nu pas in 2020 klaar. (501 woorden)

Dat blijkt uit een memo van de projectgroep die zich bezighoudt met de bouw van een nieuw station Driebergen-Zeist, een nieuwe P&R-parkeergarage en de ondertunneling. Vier jaar geleden voorzag de projectgroep nog dat de tunnel in 2016 klaar zou zijn.

De projectgroep meldt vanochtend dat het ‘omleggen van kabels en leidingen, het samenstellen van het aanbestedingsdossier en het bereiken van overeenstemming met grondeigenaren, meer tijd in beslag hebben genomen.’ Het plan is nu in 2019 te beginnen aan de tunnel, die in 2020 klaar moet zijn.

De spoorwegovergang zorgt al sinds de vorige eeuw regelmatig voor verkeersinfarcten rond NS-station, spoorweg en snelweg A12, omdat de spoorbomen tijdens spitsuren 42 van de 60 minuten gesloten zijn. Door de aanleg van de tunnel moet het verkeer op de regionale N225 beter doorstromen.

Sloop en kap

Het memo noemt 30 november als nieuwe mijlpaal, dan zou de ‘realisatiefase’ aanbreken.  Een aantal kabels en leidingen zal worden verlegd, bomen worden verplaatst en gekapt. Begin 2016 wordt verder het kantoorgebouw Princenhof gesloopt, om ruimte maken voor het nieuwe busstation. Huidige huurder Staatsbosbeheer verhuist nog dit jaar naar Amersfoort.

Het aanbestedingsdossier is inmiddels opgestuurd aan de vijf voorgeselecteerde aannemers. Behalve op prijs -het hele project is nog altijd begroot op €170 miljoen- kunnen die ook scoren op de criteria ‘duurzaamheid’ en ‘hinder’. Komende zomer wil de projectgroep een keuze maken uit de vijf, aldus het memo.

Parkeergarage

In eerdere plannen zou de aanleg van de tunnel voorafgaan aan de bouw van een nieuw station, maar dat plan is al enige tijd van de baan. Ook is het nog wachten op de bouw van een nieuwe P&R-parkeergarage, die aan het hele project vooraf zou gaan en waarvoor sinds vorig jaar een terrein braak ligt.

Volgens de projectgroep zijn er de laatste maanden belangrijke stappen gezet en kan de aanbesteding van de bouw van de garage nog voor het einde van dit jaar de deur uit. De bouw zou kort na de komende zomervakantie moeten beginnen en moeten worden opgeleverd ‘in de eerste helft van 2017.’

Behalve de P&R-parkeergagare start in 2016 of 2017 ook de bouw van het nieuwe binnenlandse hoofdkantoor van Triodosbank, op landgoed Reehorst, pal naast het station. Wanneer die bouw precies begint is afhankelijk van de goedkeuring van het bouwplan door de gemeente Utrechtse Heuvelrug, die het bouwplan nog niet heeft geagendeerd.

Triodosbank kocht eerder -via stichting De Reehorst- dit jaar al wel het naast het landgoed gelegen perceel rond snelwegboerderij 26 van de gemeente Heuvelrug. Wat de koopprijs precies bedraagt zei wethouder Veldhuizen geheim te willen houden tot de koop helemaal rond is. Volgens geruchten zou het gaan om een bedrag van rond de €2 miljoen.

Lees ook
Ondertunneling N225 in 2016 gereed Woningbouw niet onmogelijk
Machinale eerste schep van oud naar nieuw station
Weg vrij voor nieuw station
Zorg om massale kantoorontwikkeling stationsgebied
Lisman verkoopt kantoor toch aan nieuw station
Parkeergarage station toch niet ondergronds
Stationsgebied krijgt €140 miljoen van Rijk
Kantoorexpolitant wil ander stationsplan

%d bloggers liken dit: